• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Missljud vid låg hastighet.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Medveten om att den här frågan är ett långskott, är inte lätt att ge ett exakt på det här.

När bilen rullar i låg hastighet, speciellt med kopplingen nere och motorn på tomgång hörs ett svagt dunkande. Ljudet är synkront med hjulens rotation. Kan inte säga när detta började.

Ljudet påverkas inte om jag trycker lätt eller hårt på bromsen, likadant med påverkan av handbromsen. Känns ingen vibration i ratten vid något tillfälle och bromsarna fram och bak renoverades förra våren.

Märker att ljudet nästan försvinner när jag svänger, påminner om hjullagerproblem. Men har aldrig varit med om dunkande från ett dåligt hjullager, det brukar ju vara ett "malande" ljud som kan förändras vid sväng.

Tog upp det med bilprovningen när jag var där och de hittade inget fel. Var på däckverkstan i veckan, skulle skifta fram och bakhjul ändå. De kontrollerade alla hjulen noga och det enda de hittade var lite obalans som åtgärdades.

Nu när fram och bakhjul bytt plats har ljudet ändrat karaktär, finns kvar men låter annorlunda. Kan det vara så att det är ett däck som blivit "platt" när bilen varit avställd? Har kört runt 150 mil i sommar och ljudet är kvar, i så fall är det en permanent tryckskada.

Vad tror ni om det här, är medveten om att det kanske får bli teorier och gissningar men är tacksam för allt.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Medveten om att den här frågan är ett långskott, är inte lätt att ge ett exakt på det här.

När bilen rullar i låg hastighet, speciellt med kopplingen nere och motorn på tomgång hörs ett svagt dunkande. Ljudet är synkront med hjulens rotation. Kan inte säga när detta började.

Ljudet påverkas inte om jag trycker lätt eller hårt på bromsen, likadant med påverkan av handbromsen. Känns ingen vibration i ratten vid något tillfälle och bromsarna fram och bak renoverades förra våren.

Märker att ljudet nästan försvinner när jag svänger, påminner om hjullagerproblem. Men har aldrig varit med om dunkande från ett dåligt hjullager, det brukar ju vara ett "malande" ljud som kan förändras vid sväng.

Tog upp det med bilprovningen när jag var där och de hittade inget fel. Var på däckverkstan i veckan, skulle skifta fram och bakhjul ändå. De kontrollerade alla hjulen noga och det enda de hittade var lite obalans som åtgärdades.

Nu när fram och bakhjul bytt plats har ljudet ändrat karaktär, finns kvar men låter annorlunda. Kan det vara så att det är ett däck som blivit "platt" när bilen varit avställd? Har kört runt 150 mil i sommar och ljudet är kvar, i så fall är det en permanent tryckskada.

Vad tror ni om det här, är medveten om att det kanske får bli teorier och gissningar men är tacksam för allt.
Inte för att måla fan på väggen men i värsta fall kan det vara ett däck som håller på att separera.
Det är inte säkert att man kan se det utifrån.

Regummerat kunde ge upphov till vad du beskriver.

Att det skulle vara ankfötter efter 150 mil låter inte troligt. Det brukar försvinna helt efter 10-20 mil.
Men man vet ju aldrig, det är viktigt att däcken blir varma för att de skall få tillbaka sin form

Annars är ett annat tips torra eller utslitna drivaxelknutar.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Ja, tycker en platt yta borde ha försvunnit vid det här laget. Såvida inte det kan vara en permanent skada, vet inte om det kan bli så.

Tänker separation som du nämner, det borde ge det ljudet. Men då kommer frågan om däckfirman borde upptäckt det, kanske inte. Borde det inte bli ytor/fläckar där? Men det kanske kommer.

Tycker bilprovningen borde ha hittat om det varit drivknutar, speciellt som de letade orsak när jag nämnde ljudet. Men det kanske inte går att upptäcka rätt av.

Sedan är det fenomenet att ljudet förändrades när fram och bakhjul skiftades. Känns som att det kommer från däcken ändå, eller är jag fel på det?

Frågan är om jag ska ta ljudet som en varning eller bara ett irritationsmoment? Tar det nog som båda. Ska i alla fall hålla koll på däcken framöver om det dyker upp något.

Tacksam för eventuellt fler förslag, är riktigt brydd på det här.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Om det vore fel på däcken tycker jag att det också skulle märkas i bilen med ojämn vibrerande gång. Jag har varit med om slitbaneseparation vid ett tillfälle. Detta medförde vibrationer och skorrande ljud värre ju fortare man körde. Ursprungliga orsaken var påkörd refug......

Senast ändrad:

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Så det är så det kan låta vid en separation, så illa låter det inte men det kanske blir värre. Sen är det så att ljudet hörs i låg hastighet men det finns förmodligen kvar vid högre hastighet. Hur ljudet förändrar sig då hörs inte, en gammal Ducato är ganska högljudd i hytten så det svaga missljudet försvinner.

Var också först inne på att något fastnat i ett däck. Har singel på gården och ser att det fastnar småsten i mönstret. Men det har aldrig gett något missljud och de lossnar vid körning. Om det varit något i däcken skulle däckfirman upptäckt det. Det var två stycken rutinerade killar som kände och avsynade noggrant.

Känns som att förändringen av ljudet när hjulen skiftade plats är en ledtråd. Bra förslag att byta ett hjul i taget, kan ta reservhjulet och använda uteslutningsmetoden.

Toppen