• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Missljud Växellåda Dethleffs Esprit 7150 2021

Skedalabonden

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
24322
Medlemskap
2025
Har köpt en Esprit som har gått 300 mil, har ett konstigt ljud från växellådan på låga växlar när man accelererar, hörs inte på andra växlar vid acceleration, någon som har erfarenhet av Fiats 9 växlad automat, kanske ska de låta ???? LJUDET LÅTER SOM ETT MORRANDE, FRÄSANDE I BELASTNING LÅGA VÄXLAR.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kanske är ett oljud som skall vara innan den är inkörd.
Det kan vara ett fel.
Ni har ju garanti på bilen. Ring firman ni köpte den hos.
Du är inte hjälpt av vad vi på forumet säger/tror att det är för fel.

Det kanske finns fler i klubben med likadan växellåda som har dessa erfarenheter.
Har ingen annan detta "missljud" så är det säkert ett problem,
har däremot fler detta missljud har fiat sverige ett problem.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja så är det ju men han är inte hjälpt av det.
Han blir bara mer orolig.
Det tråkiga blir ju om någon säger att vi har samma oljud på våran
och fick göra detta och det tog 3månader att fixa och så visar det sig att oljudet inte var helt lika
och någon fick göra något annat så blir ju inte TS mer informerad.
Oljud från bilar upplevs helt olika av olika individer. Den erfarenheten har jag.
Garanti. Ring firman. Bara dom kan felsöka så rätt fel åtgärdas.
Skulle bilen vara utanför garantin så kan alla stötta med råd om vad som kan åtgärdas.
Jag älskar när kunder säger (när dom hämtar den lagade bilen). "Då hade dom fel på forumet"
Eller det här är det fel på enl 10st medlemmar på forumet så laga detta. Jag skall på semester i morgon.
Detta gäller dock inte detta forum eftersom jag inte håller på med husbilar om dagarna.
Men garantier det håller jag på med varje dag. :)

Hade Fiat problem så hoppas jag att dom skickar ut en återkallelse. :)
 

Skedalabonden

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
24322
Medlemskap
2025
Har nu varit på fiat auktoriserad verkstad och hamnat i moment 22, verkstaden påstår att felmonterade rör när husbilen byggdes skapar oljudet och husbilsförsäljaren säger att Dethleffs inte svarar för bilen bara påbyggnaden, har kommit hem från semester och kört 200 mil till utan haveri på växellådan så tänker att verkstaden har rätt ,nu tänker jag ta itu med företaget som jag köpt av.
Det betyder att ni som har samma växellåda kan sova lugnt.
 
Toppen