M
Malten
Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Advantage A5880
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Motor
Hej på er alla!
Nybliven husbilsägare sedan några veckor en Fiat Dethleffs A5880 2,8JTD-03!
Har bytt olja och förstod på forumet att volymen kunde vara felaktig i instruktionsboken. Lyckades ändå överfylla lite olja.
Körde en kort tur för att sedan tömma oljefiltret 2 ggr varav nivån blev på max strecket. Nu åkte vi en liten tur till i helgen och när jag belastar bilen uppför och jag hör Turbon jobba så tycker jag den låter annorlunda än förut. Jag ser ett samband med oljan och undrar om den i uppför/nedför kan trycka olja till turbon eller returslangar/vevhusventilationen.? Jag kanske är lite petig i början med ny bil men man vill ju inte få till något "ras". Jag tar gärna emot tankar och hjälp från era kloka hjärnor.
MVH
Mats Persson Östersund
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Advantage A5880
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Motor
Hej på er alla!
Nybliven husbilsägare sedan några veckor en Fiat Dethleffs A5880 2,8JTD-03!
Har bytt olja och förstod på forumet att volymen kunde vara felaktig i instruktionsboken. Lyckades ändå överfylla lite olja.
MVH
Mats Persson Östersund