F
F.d. 59333
Guest
Hej alla kloka!
Jag har en husbil byggd på en Citroen C25, 2.5 diesel från 94a.
Eftersom jag har pillat ganska mycket med bilar och motorer så vågade jag mig på ett kamremsbyte.
Nu trodde jag mig ha bilen i tillförlitligt skick för en lång tid framåt. MEN!
Jag hör ett missljud från kamremssidan. Svårt att i text beskriva men det låter som ett pulserande whouhh, whouhh..... Inte speciellt högt men väl så oroande.
Jag har som sagt precis satt på ny kamrem och spännrulle. Eftersom det var stört omöjligt att hitta vettiga uppgifter om hur hårt remmen skulle spännas så fick det bli på känn.
Kan det vara så att jag har dragit remmen för hårt? Enligt peter Kusaks manual skulle den spännas tight om man inte hade tillgång till special manicken med en tyngd som verkstäder använder.
Jag har även läst att man ska kunna vrida remmen 90 grader vid den längsta sträckan, vet i tusan om det skulle vara möjligt. Alla kåpor är på så jag kan inte testa rakt av.
Alla tips och synpunkter välkomnas.
Mvh Peter/Baikal22
Jag har en husbil byggd på en Citroen C25, 2.5 diesel från 94a.
Eftersom jag har pillat ganska mycket med bilar och motorer så vågade jag mig på ett kamremsbyte.
Nu trodde jag mig ha bilen i tillförlitligt skick för en lång tid framåt. MEN!
Jag hör ett missljud från kamremssidan. Svårt att i text beskriva men det låter som ett pulserande whouhh, whouhh..... Inte speciellt högt men väl så oroande.
Jag har som sagt precis satt på ny kamrem och spännrulle. Eftersom det var stört omöjligt att hitta vettiga uppgifter om hur hårt remmen skulle spännas så fick det bli på känn.
Kan det vara så att jag har dragit remmen för hårt? Enligt peter Kusaks manual skulle den spännas tight om man inte hade tillgång till special manicken med en tyngd som verkstäder använder.
Jag har även läst att man ska kunna vrida remmen 90 grader vid den längsta sträckan, vet i tusan om det skulle vara möjligt. Alla kåpor är på så jag kan inte testa rakt av.
Alla tips och synpunkter välkomnas.
Mvh Peter/Baikal22