• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Missfärgning

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Delar av fronten på vår 2005:a Hymer helintegrerad håller på att missfärgas. Ytan blir gulaktig men borde vara vit. Bilen är också påtaglitgt matt i lacken framtill.
Innan jag börjar experimentera: Har någon liknande problem och lyckats lösa det på ett snyggt sätt..?
Polera? Vaxa? Specialpreparat? Något som är avsett för båtar kanske..?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Missfärgning

Velkjent problem - løses med en rensende polish for båter. En må bytte ut oksyderingen og smusset i gelcoaten med voks. En trenger ikke å gni hardt, men en må gjenta behandlingen mange ganger. Hadde problemet på min forrige husbil en 1999 modell som jeg kjøpte i 2000, etter et par år var den gul i nesen som de fleste - heldigvis var det en dekal som ble stygg og når jeg fjernet den så jeg virkelig hvor stor skilnad det var på fargen. Prøvde først med dyre bilprodukter, men det hjalp ikke. Fant så et produkt på biltema som gjorde jobben, i løpet av en sommer og 4 eller 5 runder med den rensende båtpolishen så var nesen hvit igjen. Etter det fikk den bilen en runde hver sommer til jeg byttet den bort i 2008, i 2010 fikk jeg en forespørsel om hva jeg hadde behandlet nesen på bilen med - den var fortsatt hvit og trengte nesten ikke vask.

Beklagligvis har ikke biltema dette produktet lengre dagens med samme namn er ikke i samme klasse. Har testet noen produkter fra marinaer og det ser ut til å fungere brukbart med de fleste rensende båtprodukter.

Toppen