• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Missfärgning dusch

LeifE

HBK Medlem
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Hej!

Efter tre husbilar har vi fortfarande problem med att det blir gult på golvet i duschutrymmet. Någon som vet vad det kan bero på? Några tips?

Leif

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Missfärgning dusch

Eftersom missfärgningen har följt er i tre husbilar kanske det berorpå vad ni använder för duschtvål/schampo. Kanske skulle ni prova något nytt?

LeifE

HBK Medlem
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025

Hm, det har vi funderat på.
Tips på någon tvål som inte ger gul färg på vit plast?

Leif

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Ni kan ju testa vilken tvål som helst men inte den ni använt fram tills nu. Det är svårt att veta vad som orsakar gulnaden, det kanske är något speciellt aggresivt i den tvålen ni har använt. Kanske Barnängens tvål kan vara ett alternativ?

F

F.d. 58560

Guest

Hej!
Detta problem har även vi. Har samma tvål som tidigare bilar, men då blev inte plasten gul. Det verkar också som att gulnaden "byter" plats??. :confused: Först trodde jag det berodde på mattan som jag laggt på golvet, men det blir gult även där den inte ligger. Läste något tipps att man kunde fixa gulnad plast med grön såpa. Sprid ut med trasa outspädd såpa, låt verka ett dygn och tvätta sedan av. Har ännu inte testat så jag vet inte om det funkar.

Hälsningar Kerstin

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Efter lite eftersök så har jag hittat information att gulnaden av plast mestadels beror på flamskyddsmedel som oftast finns i materialet. Den stora boven är tydligen "Bromine" (Engelsk stavning?).
Inom computerbranchen har man brottats med detta problem länge och faktiskt hittat ett sätt att få gulnad plast att bli som ny. Det behövs dock lite eget arbete och ingredienser för att få till supermedlet. Ta en titt på denna länk;RetroBright Gel Ingredients | Flickr - Photo Sharing!

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag läste någonstans att gulfärgningen kan reduceras med ett alkaliskt medel. När jag provade Abnet, som är alkaliskt, på luckan till elanslutningen på utsidan så blev den markant mindre gul. Den var troligen vit från början.

Förslaget från Dennis och Kerstin om att använda såpa är bra eftersom det är alkaliskt. Medel för att ta bort insekter är också alkaliskt, om jag inte missminner mig. Prova det med det eller med alkalisk avfettning.

PS: grön såpa är samma som gul såpa, fast grönfärgad.

LeifE

HBK Medlem
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025

Tack för alla bra tips!

Fantastiskt vilka engagerade och hjälpsamma husbilskolleger det finns!

Globex 80 som jag tvättar bilen med är väl akaliskt, ska testa det samt köpa såpa idag.

Leif

Anita Anka

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022

Svaren är redan givna men jag vill bara tillägga att vi har fått missfärgning i duschen, golvet, av en gul plasthink som har stått under flera färder. Färgad plast kan "smitta" av sig. Går inte att få bort!
Kanske utanför ditt ämne men.....
Anita

F

F.d. 50036

Guest

Fick också missfärgning...

Teknik Lasse hade ett medel som löste detta, grönvitt burk glömt namnet.

Mvh Torbjörn

F

F.d. 29925

Guest

Själv har jag använd "varnish" (tror det heter så) utblandat i såpa med hyffsat resultat.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52964

Guest

Jag hade också problem med att duschgolvet blev missfärgat. Försökte med alla möjliga medel att få bort det men inget hjälpte. Eftersom garantitiden inte gått ut vände jag mig till Hymercenter i Örebro och klagade på missfärgningen. De bytte då ut golvet samt bytte även ut takluckan då de påstod att missfärgningen berodde på att den gamla takluckan inte hade något UV-filter. Efter det har golvvet hållt sig vitt och fint.

Toppen