• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MIO

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Vi skaffade en MioMap v3.3 i höstas och vi kommer inte riktigt överens med den. :confused:
Finns det nån som har en sådan GPS som kan hjälpa oss med lite tips?

Åke och Wania
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: MIO

Hej, jag har en navigator som heter Mio C710, är miomap v 3.3 kartversionen eller heter navigatorn så? Vad har ni för frågor?
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: MIO

Hej,
vår GPS heter C320.
Vi har åkt en vecka nu i april och konstaterat att på orter där vi bevisligen skulle ha kunnat åka den stora genomfarten och svängt av en liten bit till höger eller vänster för att komma till målet, så visar
GPSen oss kors och tvärs på alla möjliga små trånga gator innan vi äntligen kommer fram till målet.
Jag har försökt med alla möjliga ruttparametrar, valt lastbil och buss och bil, och valt mellan olika ruttval, men den vill ändå ha in oss på smågator.
Vet du vad problemet är? Kan jag ha ställt in fel nånstans?

Ett annat problem som vi har sett är att när vi vill åka efter koordinater så kommer vi ibland helt fel om vi skriver t.ex N58.1234 E15.1234, då måste vi istället skriva E58 och därefter gradtecknet 12'34"
och E15 gradtecknet 12'34". Vad jag inte kan förstå är hur jag ska
veta när jag ska använda det första systemet eller när jag ska använda det andra. Vet du?
När jag trycker på satelitikonen så får jag alltid upp position enligt det första systemet. Väldigt förvirrande.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Wania
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: MIO

Hej, du behöver inte ställt in fel. Jag har råkat ut för smågator och skogsvägar ibland när man kommer utanför tätorter och större vägar. Kartkvaliteten är nog helt enkelt för dålig i vissa lägen.
Jag brukar kolla via resplan innan jag startar för att se vilka vägar den valt för att vara förberedd.
Hur gammal är kartan?

För koordinaterna har jag haft samma problem som du och inte lyckas komma fram till en lösning.
Jag har använt adressen där det har varit möjligt och har för övriga resmål sparat dem som en favorit när jag väl kommit fram för att lätt hitta tillbaka.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: MIO

5.3.3
Hitta koordinater
MioMap ger dig också möjlighet att ange din destination med kartkoordinater. Koordinaterna måste anges i formatet latitud/longitud och vara baserade på WGS84-systemet (det som används för de flesta GPS-enheter).
När du går till den här sidan visas koordinaterna för nuvarande GPS-position (eller den valda kartpunkten, Markören, om Lås-i-position inte är aktiverat) högst upp på displayen.


Koordinaterna visas alltid i formatet ‘decimalgrader’. Du kan emellertid ange koordinaterna i vilket som helst av de tre latitud/longitud-formaten (decimalgrader; grader och decimalminuter; eller grader, minuter och decimalsekunder). Du kan även ange latitud och longitud i olika format.

Att ange latitud/longitud-par är enkelt. Det vänstra fältet visar latituden. Den startar med bokstaven ‘N’ (Norr) eller ’S’ (Söder). Detta talar om för MioMap om punkten finns på det norra eller södra halvklotet. Använd knappen för att ändra halvklot. Ange siffror för latituden. Använd decimaltecken om grader, minuter eller sekunder inte är heltal. Använd knappen / / (vilken beteckning som visas på knappen beror på nuvarande markörposition inuti latituden) för att börja ange minuter efter grader eller sekunder efter minuter.
När du är klar, peka på longituden till höger och ange den på samma sätt som med latituden. Denna gång talar knappen som ändrar halvklot om för MioMap om punkten finns öster eller väster om meridianen som korsar Greenwich i Storbritannien.
När du har angett bägge siffror, tryck på Klar för att göra ditt val.

Tips: Det snabbaste sättet att ta reda på en punkts koordinater är att välja denna genom att peka på kartan eller genom att använda Sök och sedan gå till denna sida och läsa av koordinaterna.

Tips: Om du behöver formatera om koordinater till formatet som MioMap använder, ange koordinaterna i det format som du har dem, klicka på Klar för att visa dem på kartan, och kom sedan tillbaka hit för att se samma plats med formatet dd.ddddddd.

Hej Åke jag kopierade ovanstående från Mios användarhandbok. Hoppas att det kan klarna för dig. Mio anger alltid kordinater med decimalgrader. Man kan välja om man vill söka med decimalgrader eller i grader minuter och sekunder.

Hälsningar Kenneth
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: MIO

Hej Åke o Wania. Jag har redan skrivit ett långt svar på det här för några dagar sedan men det försvann ut i cyberrymden med ett modem som hade kopplat ner sig (mobilt).
Vi gör ett försök till. Till att börja med så finns det en nittiosidig instruktion på CD´n som följde med, den kan göra vem som helst gråhårig (om man inte redan är det). Men man kan få mycket hjälp av den.

Bil, lastbil eller buss ändrar inte färdvägen nämnbart utan bara beräknad åktid och framkomst till målet.
Kort, snabb eller ekonomisk kan ändra färdvägen en hel del.

När man har talat om vart man vill åka och låtit MIO´n räkna ut rutten så bör man titta över färdvägen för att se om den duger. Leta reda på INFO och tryck på ANPASSA TILL SKÄRM, då kommer hela färdvägen upp på skärmen. Peka på skärmen för att få en markör exempelvis vid staden ni skall till och ni vet att ni helst vill komma runt med hjälp av deras C-ring. Zooma in tills ni ser färdvägen genom staden. Med hjälp av, LÄGG TILL VIAPUNKT, TA BORT VIAPUNKT och under BERÄKNA OM med HOPPA ÖVER; KRINGGÅ m.m. så kan man ändra färdvägen till man är nöjd och även lägga till en avstickare till en korvkiosk man känner till på vägen. GPSén behöver inte bestämma var ni skall åka bara hjälpa er komma rätt. Om ni skall åka från Stockholm till Göteborg så har ni full makt att bestämma via Norrköping, öster eller väster om och bredvid Vättern eller via Oslo om man så vill, även om man vill åka in i Göteborg från norr, öster eller söder.

Och så till koordinaterna, som sagt ovan så visar MIO´n alla positioner i decimalgrader men den fattar även om man skriver in i grader och decimalminuter eller grader, minuter och decimalsekunder. Knappen med gradtecknet ändras till minuttecken och sedan sekundtecken vartefter man markerar siffrorna, men det verkar det som ni har kläm på. Det man dock måste ta reda på och tyda är vilken enhet man har fått informationen i annars kommer man fel (som en kompis fick erfara när han skulle kolla på Svenska rallyt och hamnade på en skogstig vid ett ödetorp).
53°30'00.00" är ju tyvärr samma som 53.5000000° så vid fel inmatning så hamnar man fel, men som tur är inom rimliga gränser.
Eftersom MIO´n alltid visar i decimalgrader så gör den även så när du trycker på satelitikonen för all inmatning förvandlas till decimalgrader på en gång.

Jag förstår vad ni menar, jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55275

Guest
Sv: MIO

Hej Åke o. Wanja !
Vi åker med en MIO 269 + några år men bra, inga problem med kordinaterna.
Men......som i lets dance, det här med att "satelitkärringen" lurar in på småvägar hade vi mycket problem med i början. På våran beror det på att om man väljer kortaste vägen till målet så blir det som ni beskriver. Välj i stället snabbaste väg så stämmer det bättre.
Bästa hälsn.
Roland
 
Toppen