• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minsta avstånd från gasollåga till tak och väggar?

F

F.d. 1874

Guest
Tja! Husbilsbygge i fullgång, ritar lite på köksskåp och fläkt, tänkte bara kolla hur pass kort avstånd man kan ha mellan gasollåga och väggar och tak. Räcker 40cm till tak?

Väggarna blir plywood med antagligen stålplatta utanför. Ev. någon annan form av stänk och värmeskydd. Undersidan på köksskåpet vet jag inte ännu vad det blir för material. Försöker hitta en liten köksfläkt och sätta in.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Minsta avstånd från gasol låga till tak och väggar?

Vad jag vet att i hus skall det vara minst 50 cm mellan gas spis och fläkt. Men i ett eget bygge i bil så gäller nog inte de reglerna. Men jag skulle nog klä väggen vid spisen med en plåt av värme skydd på ( typ knottrig aliminium)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Minsta avstånd från gasollåga till tak och väggar?

Brukar vara rätt korta avstånd till närmaste vägg. Bästa brandskyddet får man nog med en glasskiva som ligger med c:a 5mm distans till väggen. Man skall nog nog även se till att det finns en liten spalt i nederkant så att luft kan cirkulera mellan glasskivan och väggen. En glasmästare kan både göra snygga runda hörn och slipa ev. vassa kanter.
Vet ej minsta avstånd till tak. Har själv c:a 600 mm men även om det är tillåtet med mindre avstånd blir det nog lite otympligt att fejtas med slevar och kastruller ju mindre avståndet till taket blir.
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Minsta avstånd från gasollåga till tak och väggar?

I installationsanvisningen till det kök jag har för montering i Ambulansen finns angivet minsta mått från brännare och upp till skåp 500mm

Mellan brännare och vägg min 200 mm

och från kökets undersida och ner min 100mm

Om dessa mått understigs skall tändskyddande beklädnad monteras.

Det finns även en del regler om luftspalter under kokhällen om avstånd till väggar är under 150 mm. Har inte riktigt satt mig in i den detaljen ännu.


Fabrikat på köket är Cramer och har 3 lågor samt vask i en rostfri enhet.
 
F

F.d. 1874

Guest
Sv: Minsta avstånd från gasollåga till tak och väggar?

Awesome! Tack så mycket! Kör på 500mm så man får lite palts i skåpen också
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Minsta avstånd från gasollåga till tak och väggar?

Kom på en sak : Du kan byta ut plyfan på den öppna delen av spisväggen till " minerit" tror att den finns i 6 mm , minerit är en typ av brandsäkert matrial som man oftast klär in soprum i hyreshus. , bara en tanke .....
 
Toppen