• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Minnesbehov surfplatta

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2025
Hur mycket minne krävs i en surfplatta som bla skall användas för navigering?
Kartor för Europa. Har tittat på två st plattor Nexus 7 32 GB samt Samsung Galaxy Tab 2.7.0 med 8 GB samt minneskort upp till 32 GB. Båda med 7 tums skärm och båda med 3G möjlighet.
Jag kommer att installera CoPilot eller Sygic.
Om man har för lite minne kommer plattan då att hacka och ta lång på sig för att exvis räkna om färdvägen?
Jag är ingen "appfantast" som kommer att ha hundra appar installerade.
Finns det någon som har erfarenhet av dess plattor?
Har någon installerat IGO på en androidplatta?

Tack på förhand

Lars

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Minnesbehov surfplatta

Europakartorna till Sygic är totalt på ca 3,5 GB.
Jag har ingen erfarenhet av Androidplattor men en iPad laggar (hackar) aldrig vilken minnesstorlek man än väljer. Tidiga Androider har en benägenhet att lagga vet jag av egen erfarenhet men min nya Galaxy flyter på ganska bra i de flesta situationer.

Min iPad har 32 GB som börjar bli i minsta laget.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Personligen så lutar det mest mot Nexus 7 32GB 3G 2890:-. Motsvarande Ipad mini är 2000:- dyrare, blir många nav/ställplatsappar för dom pengarna...

Samsungen ser också trevlig ut fast det var någon av navapparna som inte fungerade i den (tror det var Copilot).

Helst skulle jag vilja ha en hybrid, öppet filsystem och bra pris som Android med utbudet från Ipad.

Kliar i fingrarna då jag skulle vilja leka, förlåt lägga in/leta ställplatser mm till semestern i sommar (vilket iofs är samma sak som leka) :D

Peter :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tyvärr finns väldigt få appar skrivna till Androidplattor, de är telefonappar.

Till iPad finns minst 275000. Det är kanske därför som iPads marknadsandel är drygt 90%.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Jag har både Copilote och Sygic installerade på min HTC Flyer, dom funkar bra men en vanlig usb-laddare i bilen räcker inte till att ladda den när jag kör, jag fick köpa en riktig billaddare avsedd för Flyern.
Offtopic kanske, bara ett tips :)

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Jag har en tab2 10,1 och där fungerar copilot hur bra som helst.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Labic, du undrar om någon har installerat iGo på en Androidplatta. Har samma undran efter att ha läst alla Knarreviks superlativer om det programmet, men finner inte det i Playbutiken.

Finns den överhuvudtaget portad till Android och i sådant fall, var hämtar jag och köper den?

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Labic, du undrar om någon har installerat iGo på en Androidplatta. Har samma undran efter att ha läst alla Knarreviks superlativer om det programmet, men finner inte det i Playbutiken.

Finns den överhuvudtaget portad till Android och i sådant fall, var hämtar jag och köper den?

Jag tror inte att Igo finns till Android, i alla fall inte till alla.

//Tommy

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Tycker att man bör välja så stort minne som är möjligt, jag har precis som Knarrevik 32 GB i min iPad och det fick gärna vara det dubbla.

Då iPaden är en underhållningsmaskin blir det gärna mycket musik, bilder, tidningar och inte minst e-böcker.

//Tommy

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2025

Har idag köpt en Samsung 7.7 3G 16 GB med minneskort upp till 64 GB, detta borde räcka.
Jag lutar mot att installera CoPilot som har kartor från Navtech. Jar har upplevt att kartor har bättre noggrannhet än TomTom´s från Teleatlas.
Jag har däremot inte kunna utläsa om Copilot´s kartor har livtidsuppdateringar eller ej.
Tack för alla tips.

Lars

Toppen