• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

min truma vvberedare har slutat fungera

F

F.d. 25175

Guest
Hej !

Min truma varmvattenberedare 30mbar sitter i en (pilote 89:a) har slutat fungera
den har alltid fungerat klanderfritt, men nu när jag skulle slå på den så
tändes inga kontrolllampor på termostaten(brunt hölje) varken grön el. röd - helt död.

har kollat säkringen i kontrollboxen intill vv berdaren, men den är hel - kan det vara någon komponent på kretskortet som pajat - IC-kretsen eller något annat - spänning finns fram till kortet.

Är det någon som har erfarenhet av detta ???

tacksam för svar :mh3:
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: min truma vvberedare har slutat fungera

Hej pilot56,

Du finns liten glassäkring på kretskortet.
Kolla kondensvattenavlopp att inte stängd avlopp

Hälsningar

Norbert
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: min truma vvberedare har slutat fungera

Hej..

Kommer du åt att lyfta plastlocket och ta ut själva behållaren kan du därefter se de två gnistbildarna, det kan har kommit ngt mellan dem, eller att de rör vid vattenbehållaren..
Töm behållaren innan..!
Du kan också knacka lite där gasledningen skruvas fast. Där sitter en magnetvenit som kan hänga upp sig.. Kolla även så inte el-kontakten till kretskortet har lossnat..
Man kan höra att tändningen slår till.. (svagt tickande..) kommer det ingen gas brukar den röda dioden tändas.. Hörs inget tickande är det fm el-fel.
Glassäkringen är ju också aktuell i sammanhanget. Att inte ens den röda lampan tänds tycker jag tyder på el-fel t.ex i säkringshållaren.. Själv bytte jag ut den till de lite mer lätthanderade olikfärgade plastsäkringarna..
Lycka till..
Libom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25175

Guest
Sv: min truma vvberedare har slutat fungera

hej ! - har nu kollat era tips om vad som är fel men inget av tipsen ledde någonvart
tyvärr - är det någon som känner till någon komponent (er) på kretskortet som kan
orsaka detta

mvh/pilot56
 
Toppen