• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min solpanel är strömförande

F

F.d. 52908

Guest
Hej.
Har upptäckt att jag kan känna att aluminiumramen på panelen på taket är strömförande. När jag med ena handen håller i taket och sedan med ett finger tar på panelens aluminiumram kan jag känna svaga stötar. Jag står på en stege. Är detta normalt? eller har någon en teori vad detta kan beror på.
Sören

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Min solpanel är strömförande

Normalt, absolut inte. Tyder på att det finns ett överslag någonstans. Nog läge att verkligen ta reda på orsaken.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Den strömmen ska ju gå till laddning av batteriet. Gemensam jord saknas? Jag blir samtidigt lite fundersam på om solcellerna är i kontakt med aluminiumramen. Dom är ju fastsatta i en egen platta:confused:

Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest

"Strömförande" är ju ett ganska vitt begrepp! Vilken spänning har du mellan solpanelens ram och husbilens tak?

Gränsen för skyddsklenspänning går ju vid 50 volt och är spänningen däröver kan man nog betrakta den som livsfarlig!

Att mäta är att veta (sade min gamla lärare)!

Göran

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Har du 230 Volt ansuten?

I såfall jordfelsbrytare?
Intressant!
Jan-Evert

F

F.d. 52908

Guest

Just det telijej, jag glömde säga att den var kopplad till 220 för laddning. Har kanske inte med solpanelladdning att göra. Orsaken kanske ligger i anslutningen mot bilen.
Tack för era synpunkter
Sören

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vänd på 220-voltskontakten 180 grader och se om du har samma problem. Tydligen har du krypström mellen 230-volt och chassie eller solpanel. Om du inte är familjär med 230-voltsystem skulle jag råda dig att anlita någon expert.

Toppen