• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min navigator har givit upp!

F

F.d. 28368

Guest
Jag har de senaste 6-7 åren använt mig av en PocketPC (Dell Axim X51V med Windows Mobile 5) med navigeringsprogramvara från Rout66. Även om kartmaterialet inte är det helt senaste har den hjälpt mig att att undvika tullvägar under 6 resor mellan Sverige och Spanien.

Typiskt nog började den bete sig konstigt precis innan vi nyligen åkte från Spanien till Sverige. Den fungerade dock efter hard-reset, så länge som jag inte pillade på den. De tänkbara felorsaker som jag kan se är att den kan ha blivit smittad av ett virus, den var slöare än vanligt, eller att komponenterna har blivit för varma. Det blir rejält varmt när solen bränner på i södern. Efter många hard-resets tog navigatorn oss ändå genom Europa, utan att vi behövde betala vare sig för tullvägar eller motorvägsvignett.

Efter att ha mellanlandat i Sverige några dagar for vi iväg mot Oslo. Då visade det sig att det inte ens gick att köra med hard-reset tricket. När hard-reset skall bekräftas är alla knappar döda och det går inte att bekräfta hard-reset.

Även om kartmaterialet har blivit lite gammalt så hade jag inte haft något emot att för en billig penning få tag i samma typ av PocketPC, så jag kan fortsätta att använda programvaran, fästet, etc. Det pris som jag har sett på en begagnad ersättare är dock för högt, bl.a. med tanke på att man inte har någon garanti och att den kan sluta fungera efter en kort tid.

Som gammal orienterare vill jag ha en 2-D karta och med skärmens orientering i färdriktningen (porträtt). Dom flest navigatorena tycks ha landskaporienterad skärm. Det skall finnas möjlighet att välja icke tullvägar och icke motorvägar. Kartan skall täcka Europa (åtminstonde Västeuropa, men det är en fördel om Östeuropa finns med). Navigatorn skall räkna om fördvägen när man inte följer fördanvisningen. Vidare vill jag att texten på navigatorn skall stor så jag kan se den utan läsglasögon. Vad finns det för navigatorer som gör jobbet för en billig penning?

Ett alternativ skulle kunna vara en Smartphone, men jag antar att det drar iväg mer i pris.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Min navigator har givit upp!

Nu har du bäddat för Knarrevik! Snart kommer han med ett svar!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En god kinesisk Android kommer på ca 1500 + hva du måtte velge av navogator app.
MapFactor sin Navigator Free er brukbar til en pris av null kr.

Star X26i - TabletKungen.se er et eksempel på en 1500 kr enhet. Det finnes mange, leter du litt finner du enheter under 1000 kr som lagertømming.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En annen sak er din Dell Axim, om du har filene for full reinstall så kan du godt gjøre det. Den tiden jeg drev med support også på slike enheter (Compaq, HP og Qtek - HTC) var det alltid en god løsning - Windows har en egen evne til å vokse under bruk til maskinen stopper.

F

F.d. 28368

Guest

En god kinesisk Android kommer på ca 1500 + hva du måtte velge av navogator app.
MapFactor sin Navigator Free er brukbar til en pris av null kr.

Star X26i - TabletKungen.se er et eksempel på en 1500 kr enhet. Det finnes mange, leter du litt finner du enheter under 1000 kr som lagertømming.

Jag har installerat MapFactor på min eeePC och den hjälpte oss att komma till Ställplatsen vid Sjölyst Marina i Oslo. Jag har dock lite svårt att förlika mig med dess gränssnitt.

En billig Android lur skulle kunna vara intressant, men blir inte skärmen lite väl lite på billiga modeller? Jag måste kunna titta på den utan läsglasögon. Rout66 har en Android App som jag skulle kunna tänka att prova.

F

F.d. 28368

Guest

En annen sak er din Dell Axim, om du har filene for full reinstall så kan du godt gjøre det. Den tiden jeg drev med support også på slike enheter (Compaq, HP og Qtek - HTC) var det alltid en god løsning - Windows har en egen evne til å vokse under bruk til maskinen stopper.

Jag köpte min Axim ny och har allt som kom med den kvar, men CD:n innehåller inte några installationsfiler. Dom verkar ligga på PocketPC:n. Jag har sett att det finns dom som har flashat upp till WM6 och jag får kolla detta bättre när jag är tillbaka i Sverige.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg har en monster telefon - samme skjerm som Samsung Note 5,5" - bra som navigator, kostet meg US$ 260 + moms og fortolling - det ble noe over 2000.

De fleste Android tablets i 10" størrelse har enten kapasitiv skjerm eller GPS - en må opp i pris til en Samsung Note 10 eller Tab 10.1 for å få begge deler.

Flytouch 6 Android 4.0 Ice Cream Sandwich til 1400 + 135 til DHL (les faq!) har resistiv skjerm og GPS med ekstern antenne. Har ikke testet denne selv, har en Cube U30 fra samme sted som fungerer bra uten GPS.

F

F.d. 55451

Guest

AutoRoute- Europa kommer sannolikt med en helt ny upplaga 2013,

Google Oversæt

Gratis version för 2 ( 14 dagar ? ) månader förväntas.

andra upplagan som Streets and Trips -Nord Amerika är på gång.

Google Oversæt

PS. Min önskan namnet på sevärdheten hördes. (show all pushpin names)
Export to Exell - snabb redigering.
m.m.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest

Efter att ha mellanlandat i Sverige några dagar for vi iväg mot Oslo. Då visade det sig att det inte ens gick att köra med hard-reset tricket. När hard-reset skall bekräftas är alla knappar döda och det går inte att bekräfta hard-reset.

Av en ren tillfällighet fick jag se att tangentlåsknappen på sidan hade flyttats till låst läge, troligtvis i samband med att jag hade stoppat ner PocketPC:n i fodralet. Nu är jag tillbaka till läget där jag kan använda den efter en hard-reset, men om jag pillar på den slutar den att fungera och den kan bara komma igång igen efter en ny hard-reset. PocketPC:n går trögt och blir alltför varm, även utan batteri, så något tvingar förmodligen processorn att jobba halvt ihjäl sig. Jag måste kolla om det finns något anti-virus program som passar och se om den kan vara infekterad av något otyg.

F

F.d. 28368

Guest

Jag hittade endast ett fåtal anti-virusprogram för WM5. Airscanner är gratis i 30 dagar, så jag har installerat det och uppdateringarna fungerar. Programmet kunde inte hitta något otyg på PocketPC:n.

Jag har även lagt på Skype och provat om PocketPC:n fungerar utan att hänga sig. Det verkar fungera så här lång. Jag har inte stoppat i minneskortet med Rout66 ännu, då jag vill se hur PocketPC:n fungerar innan navigatorprogramvaran är installerad. Förmodligen kommer jag att formatera om minneskortet och installera om Rout66 från början.

Toppen