• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min GRmin Nuvi 660 gillar inte spanska städer

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Finns någon som har haft samma problem.
Jag har ingen av de inlästa POI i Spanien. Så fort jag närmar mig en stad här så stannar navigatörn, död med låst skärmbild. Startar om fungera i bästa fall 2 min. Samma sak i Dusseldorfområdet i övrigt fungerande den i D, F, P, NL, L, B, N och DK. Enligt Garmin så supporterar de inte Nuvi660 längre.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Min GRmin Nuvi 660 gillar inte spanska städer

Kan det vara så att du har valt att den ska visa för detaljerat?

Min gamla gps som är en Navman, gör så. När jag kör i mindre städer och landsvägar funkar den precis som den ska, men låser sig när jag kommer till områden med många vägar/gator och pois, men ändrar jag att det inte ska visa lika mycket fungerar den som den ska.

Det kanske är lika på Garmin.

//Tommy

F

F.d. 25168

Guest

Tror foregående svar er korrekt
.

Nüvi 660 har bare 2gb minne, och nye opdaterede kart, forbruker 1,8GB eller mera, så kan anbefale at lägge kart over på externt SD ( 4gb ). Och sletta det på selve navigatoren.

Anden udvej, er bare via mapssource, at downloade dom kartudsnit, der behöves for den specifikke tur.

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Jag gör ett prov har tagit bort karta från 2008 som låg i minnet, har 2010 på ett 2MB kort.
Meddelar resultatet när jag åkt ett tag och kommer åt internet.

F

F.d. 25023

Guest

Jag har 2009 karta i min 660, aldrig något problem varken i Dusseldorf eller Spanien.

Men, den nyköpta 3790 med sin originalkarta (2010) fryser alltid till vid Dusseldorf, varm som bara den, går inte att göra något. Morgonen därpå startar den igen.... Den har gjort detsamma även i Spanien.

3790 tar oss på de underligaste rutter, helt obegripliga, kan t.ex ta en sväng från huvudvägen på några hundra meter på sidogatan och sedan komma tillbaka. Jag tror att jag kan inställningarna efter fyra år med 660, som var mycket bättre att lotsa oss fram.

Verkar som 3790 inte känner skillnaden på huvudväg och mindre väg...

Likväl är det omöjligt att sätta en koordinat som börjar med W om man befinner sig på E området, t.ex när man åker neråt spanska ostkusten.

Så nu kör vi med 660, den kan man lita på på ett helt annat sätt.

hälsning
jyrki

Senast redigerad av en moderator:

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026

Hej
Vår Garmin 660 gjorde så i Frankrike och genom Tyskland för att fungera perfekt i Danmark igen. Vi uppdaterade kartorna i år.
Intressant med teorier om detta
MVH
P-O

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Kan bara konstatera att det inte blev bättre av att avinstallera 2008 ur minnet. Har 2010 på ett 2GB kort. Vi har nu även åkt genom Luxemburg och när vi närmade oss Belgien så låste sig Garmin igen. Först efter Osnabrück i Tyskland så fungerar allt igen.
Det är tur att vi har haft Navigon i iPhonen som reserv, men det blir mycket merarbete när man inte har tillgång till POI-filerna.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Har också haft stora problem att min 660 fryser bilden eller får ett meddelande om dålig satelittäckning för att sedan hänga sig. Det har hänt överallt i Europa även här hemma.
Jag kunde få igång den om jag kopplade från TMTsladden och körde på batteriet eller använde laddare i uttaget i sidan.
Jag har nu fått hjälp av en tekniker hos Elgiganten som gjorde alla nya uppdateringar på drivrutiner som fanns. Skaffade också lifetime uppdatering på kartor. Dom nya kartorna har jag laddat över på ett 4GB sd-minne.
Sen har jag också kompletterat med en extra gps-puck längst fram i vindrutan.
Nu kopplar den upp mycket snabbare och har fungerat som den skall.
Har inte provat den nere i södern ännu.

Mvh. Krister

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Undrar om ni som har problem med Garmin 660 har långa och komplicerade rutter inlagda när det krånglar? Typ Sverige-Spanien med många detaljer? Jag har hört att det kan ge problem liknande det ni beskriver.

Senast ändrad:

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Min Garmin Nuvi 660 gillar inte spanska städer

Var på Båtmässan i Älvsjö igår. Var i Garminmontern och pratade om mitt problem och fick svaret. Ta bort Bordatlasfilen, det är någon med filen och Garmin har varit i kontakt med dem, men Bordatlas lägger inget krut på att fixa det.
Är det någon som är ute och reser, som har samma problem och kan testa och ta bort Bordatlasfilen.

Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest

Vi har en Garmin nüvi 660 som envisades med att varna för fartkameror i tid och otid i Frankrike och Italien. Fartkamera 2 km/tim ?. Pratade med en Garminkille på Älvsjö och han tog bort Bordatlasfilerna och sedan har det funkat. Kanske läge att kolla. Har man Bordatlasen med sig är det ju inte nödvändigt att ha den inlagd. Men, har sagt det förut, åker aldrig nånstans utan bra kartor. Bra karta och riktigt reservhjul så åker jag lugnare.
Ove.G

Stina/Rolle

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
2165
Medlemskap
2025

Hej! Jag har funderat på att köpa en Nuvi 3790 T men nu blir jag tveksam. Vi planerar att åka till Spanien och använda den där men den tycks ju inte fungera där. Ge mig ett råd!:confused:
Stiina/Rolle

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du behöver säkert inte vara orolig, det är förmodligen som det skrivs ovan att det är allt det extra som laddas in som ställer till det. Lägg sådant på ett minneskort som du sätter när du behöver det. Har själv en 660 FM som har fungerat klockrent i alla år inkusive HBK filer.

F

F.d. 53053

Guest

Hej
Har en likadan men jag har inga problem alls den är snart 4 år gammal men jag borde uppdatera kartorna men funderar starkt på att köppa en ny fast tom tom istället, på den kan man lägga reseruten på dateren och ladda över den direkt ;)

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Min 660 funkar i Europa men tryckpunkterna på skärmen flyttar sig. Måste väldigt ofta kalibrera om skärmen. Är det någon annan som haft detta problem och i så fall har någon lösning? Har uppgraderat programvaran men fick inget positivt resultat.

Mvh Sanddammaren

:confused:

Toppen