• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min Fiat 2,8 kräver numera 2 startförsök

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 127 hK
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura 632
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Det har numera (efter vinteruppehållet) blivit ganska vanligt att det krävs två startförsök innan motorn går igång på min Fiat 2,8 -05. Vid första försöket startar den inte även om jag kör ganska länge med startmotorn. Om jag så vrider tillbaks startnyckeln och gör ett nytt försök startar den omedelbart. Det här har inträffat vid enstaka tillfällen tidigare men är nu vanligt, inträffar vid minst hälften av alla starter. Jag har kollat startspärrindikatorn/hänglåset och den släcks som den ska. Bilen har KCR-box och jag tänkte koppla bort den för att se om det blir någon förändring, men chansar först med en fråga här på forumet för att se om någon har tips.

//Mats

ChalleW

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2025
Har samma problem på min Ducato (Hymer) sen 1,5 år tillbaka. Spelar ingen roll vilken av de båda nycklarna jag använder. Måste väl vara något med startspärren eftersom motor går igång omedelbart vid strartförsök nr 2. Har provat både med och utan KCR-box men problemet kvarstår.
/Challe

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Tipset att det har med en givare vid kamaxeln att göra kan stämma. Efter att jag nu haft bilen inne för kamremsbyte tycks problemet ha upphört. Jag hade inte beställt någon åtgärd av detta, men kanske var mekanikern där och petade när han ändå höll på.

//Mats

S

suneAl

Guest
Det är troligt jordfel. Har haft samma fenomen.

Dra en extra jorkabel mellan batteriets -pol och till jordskruven i chassit (under batteri så ser Du den i chassit)

571

Rolles

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2025
Hejsan,kan meddela att jag nu har fått ordning på startproblemen,var in på service o då påpekade jag detta,de undersökte felkoder o kom fram till att justera optiska sensorn för kamaxeln o sen stod det inte rätt till med vevaxelns sensor också,de justera med några brickor där o sen var det problemet ur världen så nu startar den på första vridningen o man slipper att göra om varje startförsök,de hade inte direkt hört att man också behöver
justera för vevaxeln också !!!!

m.h.h Rolle :spinny: :twitcy:

Toppen