• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner med plakett

J

Jarn

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Om det är för att köpa Miljöplakett, kan du lika bra köra till biltillbehörsfirman ATU.
Den ligger precis intill motorvägen mittemot Mercedes.
3:e avfarten när du kommer från färjeläget.

Annars har du TÛV här, ligger mot Warnemünde

Trelleborger Straße 15 , 18107 Rostock

eller här inte långt från centrum vid Skoda:

Petridamm 2, 18146 Rostock (begränsade öppettider)

Du kan också köra till:

DEKRA Automobil GmbH Niederlassung Rostock
Charles-Darwin-Ring 7 / Nobelstraße
18059 Rostock
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hei!

Skal man til tyskland på ferie og må inn i byer med oblatkrav, er det alltid veldig enkelt å kjøpe en slik oblat der og da når du kommer til Tyskland.

Kjør inn i en nesten hvilken som helst tysk by, du vil da lett se skilt til TUV langs de fleste innfartsveier. Kjør til TUV eller ADAC eller lign... også zulassungstelle.

Ta med ditt "alltid medfølgende vognkort" inn på det aktuelle kontoret, det tar 2 min å ordne oblat, og 5 euro.......

Intet poeng å betale masse for å ha det i posten før du reiser....

:)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Miljözoner med plakett

Vi körde in på första bil besiktning vi såg det var en DEKRA efter 5 minuter o 5 euro var det klart en grön 4 kom han o satt fast.
 

Berrac

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hej Eva & Ulf

läste ert inlägg, kanske är ja sent ute ?
jag tog telekontakt med Dekra i Sverige, i går.
i dag hittade jag dekalen i brevlådan
snacka om "snabba puckar" = helnöjd
prislappen = totalt 150 kr.slipper jaga nere i Tyskland
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Miljözoner med plakett

Jag tolka reglerna som att alla, även utländska bilar, måste ha en miljödekal. Därför gick jag in på www.dekra-automotive.se och beställde en. Kostnaden 185 kr är lite i förhållande till tyska böter om man skulle komma in i en stad med miljözoner.
Idag, efter ca en månad, kom ett brev med den gröna dekalen. Något dyrare än hoppa in på en tysk besiktning och betala 5 EUR, men enkelt lösa allt framför datorn före avresa.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej
Endast den gröna följer fordonet dess livslängd. De andra kan bli tidsbestämda beroende
på framtida bestämmelser/ändringar.

Enklast att köpa på plats i Tyskland för 5 Euro, vi gjorde så.
Sven-Eric
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Miljözoner med plakett

Jag har en Rapido med Fiatmotor och det medföljer en bok där alla Fiatverkstäder i Europa finns så jag körde in till en utanför Lübeck och de skrev ut en grön dekal, då jag fått partikelfilter på köpet. Rapido hade inte riktigt koll på sina papper och det tackar man för.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Miljözoner med plakett

Enklare å billigare å ta kontakt med Dekra i Eskilstuna,behövs inge mejl av regbevis,bara kontakta dem via mejl.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Miljözoner med plakett

Behövs ingen miljödekal om man har "internationellt parkeringstillstånd för handikappade", allt enligt DEKRA Eskilstuna. Bara placera det i rutan så är det fritt fram i alla städer.

Piraten
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Slår mig när jag läser detta --gäller det fysiskt handikapp eller psykist handikapp? Skulle se bra ut med husbilar på handikappsparkeringarna också. Ett antal kan behöva dessa för att kunna uträtta ärenden även natyrligtvis husbilsfolk, och det måste gälla även i miljözoner. Får ju själv en gammal råttsoffa från 1985 och kan alltså inte köra i miljözoner så då finns det ju taxi - bussar mm.
Respektlöst mot handikappade att fara i gräddfil med ett tillmyglat handikappbevis. Tids nog kanske vi alla behöver det för att ta oss fram-med husbil eller ej.
Om det nu var detta som avsågs.
mvh Bror
 
Senast ändrad:

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Miljözoner med plakett

Slår mig när jag läser detta --gäller det fysiskt handikapp eller psykist handikapp? Skulle se bra ut med husbilar på handikappsparkeringarna också. Ett antal kan behöva dessa för att kunna uträtta ärenden även natyrligtvis husbilsfolk, och det måste gälla även i miljözoner. Får ju själv en gammal råttsoffa från 1985 och kan alltså inte köra i miljözoner så då finns det ju taxi - bussar mm.
Respektlöst mot handikappade att fara i gräddfil med ett tillmyglat handikappbevis. Tids nog kanske vi alla behöver det för att ta oss fram-med husbil eller ej.
Om det nu var detta som avsågs.
mvh Bror

Bror, du undrar om detta gäller fysiskt handikapp eller psykist handikapp? Det gäller samtliga med handikappsparkeringstillstånd oavsett handikapp.
Vårt parkeringstillstånd innehas av min fru som har reumatisk värk alltså fysiskt handikapp. naturligtvis utnyttjar vi handikappsparkeringarna även med husbilen om det behövs, det är en rättighet för handikappade med tillstånd att göra så (ej tillmyglat tillstånd). Respektlöst är det väl dock att påstå att vi handikappade far i gräddfil, du kanske själv blir handikappad en dag då kan du se hur roligt det är att bli misstrodd med tillstånd mm.

Piraten
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Piraten, du borde kanske ha skrivit detta på en gång.
Varför jag skrev så berodde på att jag känner ett par lata helt friska herrar som inte orkar gå från p-platsen på stormarknaden utan lånar kopierar och förfalskar p-tillstånd för att korta ner vägen. Denna typ av folk och tillstånd använder gräddfilen för att skaffa sig egna fördelar.
Till saken hör och varför jag reagerade mot din skrivelse är att jag, om du läser rätt, försvarar rätten till ett handikapptillstånd för de som behöver dessa och inga mygeltillstånd. Har folk omkring mig som försöker få tillstånd men det verkar som om myndigheterna väntar ut dessa människor då det tar så lång tid.
mvh Bror
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Slår mig när jag läser detta --gäller det fysiskt handikapp eller psykist handikapp? Skulle se bra ut med husbilar på handikappsparkeringarna också. Ett antal kan behöva dessa för att kunna uträtta ärenden även natyrligtvis husbilsfolk, och det måste gälla även i miljözoner. Får ju själv en gammal råttsoffa från 1985 och kan alltså inte köra i miljözoner så då finns det ju taxi - bussar mm.
Respektlöst mot handikappade att fara i gräddfil med ett tillmyglat handikappbevis. Tids nog kanske vi alla behöver det för att ta oss fram-med husbil eller ej.
Om det nu var detta som avsågs.
mvh Bror

Misstänker att du får eller är väldigt nära gränsen för att bilen hamnar bland "relikerna" dvs har uppnådd den ålder då bilarna blir skattebefriade. Dessa bilar har även fritt tillträde till miljözonerna i Tyskland. (läste om detta i Reisemobil International när debatten var som hetast)
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Umwelt-plakette,de hitta ni alla informationen om miljözoner på svenska

Bestella är fördyr, det är billigare man köpa på första DEKRA, TÜV eller GTÜ (tysk bilprovningen)

Bilar som registrerad som veteranbil behöver ingen Umweltplakette

I Tyskland tänka man om skaffa av eller lossa reglerna för miljözoner
Miljözoner hjälp miljö ingenting och kosta folk och staten bara pengar

Hälsningar

Norbert
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Detta var intressant med att veteranbil och miljö plakett. Vet att dessa miljözoner inte hindrar från att köra in med veteranbil men räknade inte med att det även skulle gälla lätt lastbil. Alltid något att glädja sig åt då man har en gammal husbil.
Hälsn Bror
 

kjellag

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4456
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Under en resa till Moseldalen, 2009, stannade vi på en Esso-mack och tankade. Ägaren hade bott några år i Sverige och talade mycke bra svenska. Jag frågade var jag kunde skaffa "miljöplakett". Han hänvisade till en bilrecondfirma som låg intill macken. Killen på reconden ville se mitt reg.bevis och leg. Efter en stunds letande i datorn hittade han mitt fordon och utfärdade en grön dekal med fordonets reg. nummer. Jag fick inte montera dekalen själv, det skulle göras av leverantören. pris monterat och klart 4,50 €.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Miljözoner med plakett

Umweltzone heter en app som visar var de olikfärgade plaketterna gäller.
I vissa städer som tex Hannover gäller enbart den gröna.

photo-733850.jpg
photo-735942.jpg
 
Toppen