• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöklass

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Ser att det finns en del skrivet om detta. Jag har inget i mitt reg. bevis/i appen som visar på miljöklass. Krävs det att man kontaktar fiat för att få svar på detta, eller kan man utläsa det från det svenska eller tyska reg beviset? Har teil 1 & 2.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Har mailat Fiat nu, få se om de kan komma med något svar kring miljöklass.
Vet nån om man isf kan få in detta på registreringsbeviset?
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Blev uppringd av ett italienskt nummer, en svensk tjej som jobbade på Fiat. Mycket trevlig och serviceminded - hon informerade om att de skulle ordna efterfrågat intyg. Senare på kvällen fick jag ett sms med ett ärendenr från Fiat Professional. Bra början, och imponerad över servicegraden.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Uppgiften finns i app:en
Fordonsuppgifter
Visa fordonsuppgifter
Tekniska data
Miljö och drivlina
Där finns informationen på raden "Euroklassning".
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Trodde också att uppgifterna skulle gå att hitta i appen, precis där du beskriver. Men inte det. Ser att flera med mig saknat dessa uppgifter. Kollade även detta när jag besiktade bilen - men de kunde inte heller få fram någon euroklass. Så dessa uppgifter har alltså inte funnits med när bilen först registreringsbesiktades i Sverige.

Men nu ska jag iaf få dessa uppgifter i form av nåt slags miljöintyg från Fiat, så då kan jag om jag vill komplettera registreringsbeviset med en euroklass via en enklare registreringsbesiktning om jag har förstått det rätt.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Har nu fått intyget från Fiat. We hereby certify that the motorhome car built on Fiat Ducato with chassinr xxx has a type approval for exhaust emissions according to xxx environmental class EURO 3.

Pratade med någon "ingenjör" på Opus som var osäker på om detta skulle räcka för att föra in på regbeviset via en registreringsbesiktning. Nån som testat detta?
 

Ronne

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Haninge
Jag saknar också miljöklass för min Börstner 821I på regbeviset(privatimport). Försökte skaffa EasyGoplus utan framgång. Vilken Fiat mailade du?
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Om nån är intresserad - känns som att jag mest skriver till mig själv i denna tråd ;-) - så såg jag iaf att i intyget som jag fick från Fiat så hänvisade de till ett EC nr som var kopplat till avgasvärden - samma nr hittade jag i det tyska regbeviset. EC/88/77*...... Därför kontaktade jag bilprovningen som gjort den första regbesiktningen och sa - varför har ni inte fört in miljöklassen euro 3, som är kopplat till det nr som fanns i det tyska regbeviset?

Han mumlade och försökte prata bort sig, men lovade till sist att kolla upp det och återkomma. Det han gjorde efter en stund och medgav att det hade missats, han skulle lägga in det utan kostnad. Så där tjänade man 800:- för en reg.besiktning. @Ronne jag mailade customercare.sweden@fcagroup.com och fick då intyget från Fiat som tydliggjorde att bilen var euro 3 klassad.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag saknar också miljöklass för min Börstner 821I på regbeviset(privatimport). Försökte skaffa EasyGoplus utan framgång. Vilken Fiat mailade du?

Jag hade samma problem med vår Iveco 6 tonnare 2007a.

Lösningen var att hänvisa till deras egna bestämmelser, där det framgår att man kan få sin bil klassad i sämsta ( klass 3) om man saknar intyg.
Skillnaden i kostnad för en semestertripp är helt förumbar. (jämfört med om man har en 4 eller 5 klassad bil)
 

Dellenlöv

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
25683
Medlemskap
2023
Bra tråd. Tack för tipsen. Jag har samma bekymmer med min Dethleffs -11, saknas miljöklassen i reg.beviset. Kommer att åka till Italien i sommar via Österrike och GoBox står på önskelistan. Mailar customercare.sweden och hoppas på samma framgång som @Burstersolano585.
 
Toppen