• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Microsoft MapPoint nav.program

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2025
Jag använder nu MS Autoroute 2007 som nav.program. Fungerar alldeles utmärkt. Men jag är litet nyfiken på det nya MapPoint från Microsoft. Om jag har förstått det rätt, så debiterar MS mig efter hur mycket, eller hur många gånger, som jag använder programmet. Jag kan inte hitta någon info om hur debiteringen sker. Håller programmet reda på hur mycket, eller hur många gånger, jag kör och skickar saldot till MS vida nästa internetuppkoppling? Eller sker debitering efter andra kriterier? Vet någon något om hur det går till och vilka kostnader det rör sig om?
Rolf i Gullspång

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Microsoft MapPoint nav.program

Hej, någon som har färdiga filer till Autoroute 2007, ställplatser, rastplatser, tömning, camping mm?

Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Jag använder nu MS Autoroute 2007 som nav.program. Fungerar alldeles utmärkt. Men jag är litet nyfiken på det nya MapPoint från Microsoft. Om jag har förstått det rätt, så debiterar MS mig efter hur mycket, eller hur många gånger, som jag använder programmet. Jag kan inte hitta någon info om hur debiteringen sker. Håller programmet reda på hur mycket, eller hur många gånger, jag kör och skickar saldot till MS vida nästa internetuppkoppling? Eller sker debitering efter andra kriterier? Vet någon något om hur det går till och vilka kostnader det rör sig om?
Rolf i Gullspång
Hej
MapPoint köps som vanligt inga kostnader för användande tillsvidare.
Tyvärr är priset ca 3-4000:-
Mappoint o Autoroute är väldigt lika men givetvis är kartmaterialet betydligt nyare.
Men precis som i Navigatorerna är kartmaterialets datum ej tydligt deklarerat.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Någon som kan skillnaderna på Autoroute 2007 & MapPoint?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ursprungelig var Autoroute en testapplikasjon for utviklerpakken mappoint, men i utviklerpakken har det hele tiden vært en modulært oppbygget eksempel applikasjon (første par år identisk med Autoroute). Det finnes API tilgjengelig som en kan bruke for å skrive utvidelser til mappoint programmet, dette ble aldri en del av autoroute. Jeg programerte selv endel med mappoint 1.0 (grunnlaget for autoroute), har testet mappoint 2009 Europa - fant det litt for kostbart i forhold til hva jeg fikk ut av det nå når jeg ikke programmerer GIS løsninger.

Det alternativet jeg valgte for navigasjon i vår Flair på en car-pc ble en av pakken fra Mapfactor - Navigation software vi valgte Truck versjonen som tar hensyn til størrelsen og vekten på vår husbil i ruteplanleggingen. Kan også få opp viktige trafikkskilt en liten stund før de står på veikanten. Kostnaden for denne ble ca. halvparten av hva jeg måtte betalt for mappoint. Produsenten har også en klar policy for oppgradering av kart og software, registrerte kunder får kjøpe nye pakker til en redusert pris - en kan selv velge hvor ofte en har bruk for oppdatering, selv om de egentlig kommer med 4 oppdateringer av kartverket i året!

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Någon som kan skillnaderna på Autoroute 2007 & MapPoint?

Det finns egentligen ingen större skillnad mellan AutoRoute2007 och MapPoint2009 annat än att den senare har ett nyare, modernare gränssnitt och självklart en helt ny europakarta, vilket är det viktigaste. Trots det nya gränssnittet känner man sig väl igen från AR07.
Med AR07 är man ibland ute och kör i åkern (ny väg), många rondeller saknas och på kontinenten kan hela trafikknutpunkter vara som bortblåsta.
Problemet med eftersläpningen av positionsuppdateringen vid högre hastigheter (annan tråd om Puckar), har jag kommit tillrätta med. Jag bytte dator, köpte en ny puck och vips nu ligger MP09 simultan med TomTom. Ytterligare en fördel med MP09 jämfört med TomTom är att när man medvetet kör fel, vill TT att man snarast skall vända och kan tjata ganska länge innan man får ett nytt vägförslag, emedan MP09 blixtsnabbt planerar en ny väg, hur galet du än kör. Översikten och reseplaneringen är outstanding och går inte ens att jämföra med TT. MP09 har olika möjligheter att knyta an till andra Officeprogram men det använder inte jag mig av.
Jag får inga räkningar från Microsoft och använder heller inte deras tjänster som säkerligen går att använda till programmet. Programmet kostar en del! Klart, allt kostar! När jag för några år sedan köpte det då nyutkommen TomTom One XL Europa, kostade den över 4000kr, idag ligger samma grejen under 2000kr. Men jag säger det igen, MP09 är ett fantastiskt nyttigt och roligt verktyg som jág, inte vill vara utan.:cool:
Julian

Toppen