• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Microsoft köper Nokias telefontillverkning

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det blev som jag antydde i en tråd i våras:

Samsung och Apple får nu en ny, tydligare konkurrent på mobilmarknaden, då Microsoft har köpt Nokias telefontillverkning.
Det har länge ryktats om att Microsoft kan vara intresserat av att köpa Nokia för att få full kontroll över tillverkning av smarta mobiler med Windows Phone 8, men efter ett misslyckat försök i juni såg det mörkt ut för en sådan affär.

Under natten meddelade dock de båda företagen att Microsoft ska ta över hela Nokias ”Devices and Services Unit” – avdelningen för enheter och tjänster – för en köpesumma av 5,44 miljarder euro eller cirka 47 miljarder kronor. Ungefär en tredjedel av det är betalning för Nokias patentportfölj.

Microsofts vd Steve Ballmer kallar köpet ett ”modigt steg in i framtiden” och i ett mejl som The Verge har tagit del av skriver han bland annat att Lumia 1020 är ett exempel på vad företagen kan åstadkomma tillsammans, och att det nu är ”dags att bygga vidare... och accelerera vår marknadsandel och vinst bland telefoner”.

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Microsoft köper Nokias telefontillverkning

Hej
Bara det inte blir som med Eriksson allt försvinnar för Finnarna.
/Vidhem

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Så här skriver nyhetsbyrån Direkt idag:

nok.JPG

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej
Bara det inte blir som med Eriksson allt försvinnar för Finnarna.
/Vidhem

Nokia kommer bl.a. att satsa helhjärtat på kart- och platstjänster (Teleatlas).
Just platstjänster ingår numera i 90% av alla appar för att fastställa telefonens/plattans position och kunna ge bättre information om dess närmaste omgivning.

Det återstår att se om en sammanslagning av två företag i utförsbacke kan skapa ett nytt som kan ta upp kampen med Apple och Google.

Senast ändrad:
F

F.d. 53227

Guest

Det är svårt att tjäna pengar på mobiler idag.
47% (av börsvärdet) köps av Microsoft, resten blir kvar (NSN och positionerings tjänster)

Vi får se vad konkurrensmyndigheterna och aktieägarna säger ?

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är svårt att tjäna pengar på mobiler idag.
47% (av börsvärdet) köps av Microsoft, 63% blir kvar (NSN och positionerings tjänster)

Det är lätt att tjäna pengar på mobiler/plattor idag, det visar Apple och Samsung tydligt men det gäller att satsa på rätt saker. Nokias/Microsofts satsning på kameran i Lumia 1020 kan vara en sådan.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nokia säljs till vrakpris
Joakim Arstad Djurberg | IT24
Microsofts förvärv av Nokias mobildivision är en jätteaffär, men prislappen var större när mjukvarujätten köpte Skype.

Prislappen på Nokia landar på 7,2 miljarder dollar, vilket motsvarar 47 miljarder kronor.

Det är betydligt mindre än vad Google fick slanta upp när de köpte sin mobiltillverkare, Motorola. Den gången landade köpesumman på 12,5 miljarder dollar, eller 83 miljarder kronor.

Affären är inte heller Microsofts största under de senaste åren. När Skype köptes i maj 2010 kostade det mjukvarujätten 8,5 miljarder dollar, drygt 56 miljarder kronor

Så mycket har andra uppmärksammade förvärv kostat:

Microsoft köper Yammer, 1,2 miljarder dollar
HP köper Palm, 1,2 miljarder dollar
Facebook köper Instagram, för 1 miljard dollar.

F

F.d. 29841

Guest

Hej igen
Ska det bli någon synergiefekt,så måste det hända saker,å då ligger Finnarna dåligt till.
Visserligen var det till ett vrakpris,men ändå måste det tjänas pengar på affären.
/Vidhem

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Microsoft har redan investerat en stor bunt dollar i samarbetet med Nokia.
Priset är nog relevant med hänsyn till det...
det skulle behövas en till spelare i mobilvärlden...
Googles satsning på Mororola har ju inte tagit fart än...
Spännande blir det... då konkurrensen ökar och teknikracet går mot nya höjder.
Man skulle vara med i minst 50 år till :wink:

Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nokia +36%
Microsoft -6%
Hittills på börsen idag, ingen tvekan om hur aktieägarna ser på köpet.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det skall bli intressant att se vad som händer framöver.
Det visar i alla fall att Microsoft satsar hårt på området. Rimligen sätter det ännu mera fart på allas utvecklande av appar till Windows Phone plattformen

Det känns bra då jag redan tidigare bestämt mig för att nästa telefon skall bli bli en Windows Phone. Jag tänker gå "all in" på Microsoft i samband med företagets migrering till Office365.
Min Iphone 4s pensionerade jag för snart ett år sedan då jag tyckte miljön kändes alldeles för tråkig och omodern. Min knappt ett år gamla Samsung Note 2:a funkar visserligen riktigt bra men får ändå gå i pension vid bytet.

Återstår att se om det blir en "Microphone" eller en HTC...

Toppen