• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Microfon fungerar ej i datorn

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

Vi har installerat SKYPE i en grannes dator, Sven också HBK:are, men får inte microfonen att fungera.

Har provat med 2 olika headset, med datorns microfon, testat SKYPEs röstprov och olika inställningar, letat på ljud på kontrollpanelen men utan framgång.

Flera datoranvändare med olika kontakter med experter i Sverige har int gett lösning på problemet.

Mickrofonen har inte provats på datorn, 2 år gammal, tidigare. Förfaller som någon form av sekretessknapp är aktiverad men vi hittar inte den funktionen.

Är det någon som vet?

Sven-Åke
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Jag var övertygad, och sade till Sven, att det säkert finns någon på HBK som har kunskap och kan komma med förslag. Vad som helst så provar vi.


Hoppas jag har rätt.

Sven-Åke
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Hej Sven Åke.

Jag har samma problem som du. Min mikrofon kopplar av precis när den själv tycker.
”Mikrofon av” är då förbockad i volymkontrollen, vilken du finner via: Kontrollpanel – Ljud och ljudenheter - knapp Avancerad – volymkontroll.
Bocka av den och allt är ok tills datorn tycker att nu är det slutsnackat.
Jag har volymkontrollen som genväg och kan snabbt plocka bort den eventuella bocken.

Naturligtvis kan det vara 999 andra anledningar till ditt problem. Hur som helst, lycka till.

V h/ farbror Claes.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Hmmm. Du pratar om "sekretessknapp" är det en form av enkel mikrofon typ Biltema ?
I så fall ska denna sekretessknapp sitta till höger längst ut på själva micken.
Annars så har du olika parametrar i "Verktyg" på Skype att testa.
Kolla även så kablar är anslutna på rätt sätt, ska vara 1 men kan beroende på Mick vara 2.
Tant Sture
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Hej !

Har ni provat mikrofonen på någon annan dator?
Mikrofonen kan ju var kass!

Det sakanas inga drivrutiner för just den mikrofonen på datorn?

Lycka till

/Thomas
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Jeg ventet litt, men det virker som det mangler en driver. Går ut i fra at det dreier seg om en Windows XP maskin. Under Kontrollpanel - system under fliken maskinvare øverste trykkknapp (på norsk enhetsbehandling) finnes det noen spørsmålstegn (frågetekn) her så velg hvert enkelt og rader. Når dette er gjort bruk høyre museknapp og oppdater. Systemet vil forsøke å installere manglende drivere - hvis det noen den ikke finner så last ned fra maskinleverandørens sider.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Tack för svaren!

Vi har provat 2 mickar på datorn och vi har också provat dessa på min dator. De fungerar perfekt så problemet måste sitta i Sven:s dator.

Vi är inte säkra på om det finns inbyggd mickrofon i datorn men testat utan mick ansluten. Datorn är en 2 år gammal DELL med Windows XP. Inte så lätt att ta datorn under armen och knalla till säljaren då vi är i Spanien.

Där finns ockås Blåtand ansluten och vi funderade om det kanske tar över före mickfunktion.

Vi testar vidare med de förslag som vi fått.

Får vi ordning på problemet så redovisar vi lösningen.

Sven-Åke
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Jag har samma problem som du. Min mikrofon kopplar av precis, sedan jag satt in pengar på kontot
Och har sedan inte funkat, Har kollat allt, fått förslag på att om installera skype, Men snål som man är,degen i sjön karnse dax att göra detta, Har mick i datan, tror inte att denna slutade att funka för pengarna kom in på skypes konto, (man vet inte)
Lycka till.
Skoogis
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Fint at det er en DELL, de har en bra web for nedlastning av drivere. Gå inn via support på Dells svenska hemsida ? Datorer, datorutrustning, elektronik och tjänster. for svensk hjelp og underveis trenger dere en kode som står på undersiden av maskinen. Legg inn nyeste utgave av lyddrivere for maskinen og jeg regner med at mikrofonene fungerer. I Skype så kan du se hvilke microfoner som det finnes drivere for. Her kan dere evt. styre utenom blåtann driveren.

Hvor i Spania, for 3 vintre siden drev jeg en del PC support på campingen i Bolnuevo - det var en gruppe som møttes hver onsdag kveld i sosialrommet, hovedsakelig tyskere.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Hej.

När Du ringer upp Skypes röstprov så hittar längst ut till höger i profilen "Meny" med nedåtpil. (Du ser bara "Meny" när Du ringer). Där kan Du göra inställningar men har tyvärr inte Skype tillgängligt just nu. Jag ser inte riktigt framför mig vad den innehåller.

Jag hade gett upp hoppet med Skype i min gamla bärbara dator men provade att installera programmet igen. Det gjorde jag flera gånger när det strulade och det hjälpte inte. Jag raderade alla temp-filer, ja rensade allt med flera program men det hjälpte inte... men en dag funkade det!

Den enda skillnaden som jag kan komma på är att jag bytte till annan brandvägg och antivirusprogram. Då funkade det igen. (Nu har jag skrotat den datorn men inte på grund av Skype).

Koppla bort brandväggen tillfälligt och kontrollera om det hjälper. I så fall har Du svaret...

Jag hoppas det löser sig...

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 9069

Guest
Sv: Microfon fungerar ej i datorn

Hej! Jag har nyss installerat skype och hade samma problem.

Gå in i kontrollpanelen och klicka på ljudenheter där finns 5 flikar överst, 3:an heter audio eller ljud och 4:an voice eller röster. I bägge dessa fliker finns en ruta där det står ljudinspelning och/eller röstinspelning, dessa ska stå i xxxxxxxx HD audio input det mest troliga är att de står i xxxxxxx HD digital input

xxxxxx står i mitt fall för realtek

Hoppas det löser sig

Roger
 
Toppen