• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Micro i husbilen

Vatab

HBK Medlem
Kommun
Arboga
HBK-Nr
42422
Medlemskap
2026
Hej
Jag har en Frankia 840 från 2015 och skulle vilja montera in en micro i bilen.
Är det någon här som kan tipsa om vart och hur ni löste den monteringen.
Det fins en omvandlare monterad på 1700w.

Såg en bil begagnad hos bengt (biö) man hade monterat micro ovanför kyl o frys , men det går ju bara om där inte sitter gasolugn

Jag monterade bort min gasolugn som var fastskruvad på kylen. Lite besvärligt men med lite våld går det mesta! Klippte bort det elektriska och pluggade gasolen.
Monterade en aluminiumplåt på kylskåpet samt en bockade aluminiumplåt bak upp mot taket. Det får ju inte blåsa in genom kylskåpsgallren.
Köpte en snygg micro med manuellt vred.
Inbillar mig att det fungerar bättre på inverter med modifierad sinusvåg.
Mikrovågsugnen måste fixeras rejält så den inte flyger fram vid en olycka. Jag klädde in sidorna med trälister och aluminiumvinklar. Sen ett relä som styr om den skall gå på 230 volt eller inverter.

Jag har en whirlpool tillverkad i min hemstad Norrköping, bra kvalite och faktiskt rymlig på insidan men lite på utsidan. Den finns fortfarande Jag köpte min ny 2006 och den sitter i husbilen och används nästan varje dag.
Men enbart på nätström. Ett batteri som klarar 200A och en inverter som klarar minst 1500watt om man vill stå offgrid. Jo den korta stunden man kör den går det ju att starta motorn på tomgång i 5 min om man känner sej osäker på batteriet.
Detär en av de bästa saker man kan investera i.

Tillbaka
Toppen