• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MHRF årsstämma 071013

F

F.d. 4879

Guest
Jag var i lördags på Motor Historiska Riks Förbundets årsstämma som var mycket bra och man hade efter tre års arbete lyckats få dit en frågepanel som kunde svara på alla frågor.

Panelen bestod av: Bengt Dieden, moderator. Horts Brüning, Ordf MHRF. Helen Elmgren, MHRF försäkringen. Fredrik Westerlind, Folksam. Lars Carlhäll, Vägverket. Mats Hjälm, Vägverket. Peter Ekman, Bilprovningen. Anders Karlsson, ordförande i trafikutskottet, riksdagen. Anders är numera i försvarsutskottet sedan några veckor hos Socialdemokraterna. Alliansregeringens trafikutskott var inbjudna men avböjde..
Stig Sjöberg, förlaget Albinsson&Sjöberg.

Det framkom en hel del intressanta uppgifter, bland annat att MHRF har mer än 150 klubbar med ca 100.000 medlemmar som i snitt tillbringar 125 nätter om året på annan plats än hemmet. Det har gjorts en mycket bra folder om det hela som jag kommer att överlämna till Carina6 framöver.

Det intressanta vad gäller husbilar och PB2 i synnerhet är att däcken bland annat togs upp.
PB2 ska anses som personbil vilket PB betyder. PB2 har samma bestämmelser vad gäller vinterhjul, körkort, parkeringsbestämmelser som en vanlig person bil.
I dagsläget ska en PB2 ha vinterdäck under den säsongen det krävs. Detta gäller fram tills att annat bestäms.
Hastighetsbegränsning kommer att införas, inget datum eller beslut ännu.
Körkortsbehörighet har ej diskuterats utan där kommer i dagsläget ingen ändring att ske.
Att eftermontera säkerhetsbälten är sedan några år i princip omöjligt att kunna få godkänt då de ska hållfasthetstestas för att kunna bli godkänt med fler passagerare. (antar att det är en krocktest som gäller..).

Jag tog upp frågan om Trafikförsäkringsskatten del2 och där stog man frågande. Anders Karlsson som visserligen tillhör oppositionen hade inte hört något, inte heller en kvinna från Chevrolet 59-61 klubben som sitter med i riksdagen. Slutsumman av det hela kan man väl se som att antingen har dom inte blivit upplysta om det hela eller så har SMC fått fel upplysning eller kanks har lobbat fram det hela.
Anders Karlsson upplyste dock om att vi kan räkna med en 500-600% höjning av trafikförsäkringsskatten innan mandatperioden är slut då trafikskadorna ska ut ur socialförsäkringen och betalas via den nya skatten.

Skäll nu inte på mej utan tala med myndigheterna istället!
Göran Kölborn
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: MHRF årsstämma 071013

Hej Göran och TACK för din rapport om det aktuella läget.

Nej, jag kommer inte att skälla på Dig utan jag är mycket tacksam att Du har lämnat denna information till oss.

Det var väl typiskt att representanterna från Alliansen inte ställde upp. Dom hade väl blivit "Hängda",:confused:

Hls från kurt.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: MHRF årsstämma 071013

Tack Göran för klargörandet av läget.
Instämmer för övrigt helt med Monica och Kurt.
Bigge
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MHRF årsstämma 071013

PB2 är en personbil med högre totalvikt än 3500 kg. Man tog som exempel upp en gammal turistbuss ombyggd till husbil som har totalvikt på 13000 kg, även den ska ha vinterdäck då den definieras såsom PB2, personbil klass 2.
 
Toppen