• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes 312D till PB2

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Kopierar från annan tråd som bytte tema lite, men som jag känner att någon här kanske har kunskap om.

Dekra som utfärdar intyg för Buller, stöldskydd, bromsar mm
säger att de kan ordna dokumenten, men jag måste göra ett bromsprov då de ej kan intyga något om bromsarna...

Någon som vet mer hur man skall gå tillväga??

Bilen är en Mercedes 312D -1998
Bygget är en Euramobil 596LSS
Framaxel bytt till 1750Kg istället för orginal 1600Kg (står i tyska reg beviset)
Luftfjädring bak. orginal 2240Kg på bakaxel, enligt ny plåt 2540Kg

Någon som har en liknande bil?

Börjar fundera på att bosätta mig utanför Sverige så att man slipper sånt strul, som det är varje gång man vill göra något i det EU-anpassade Sverige.

Tack på Förhand

/Freddy
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Mercedes 312D till PB2

Förstår jag rätt att din bil är registrerad i Tyskland och att du nu har bekymmer kring importen? I så fall lite förvånande, en bil som är godkänd inom EU skall inte vara något problem att importera. Eller har jag missuppfattat vad det handlar om?
aake
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes 312D till PB2

Varför behöver du dessa intyg? Är det för att framaxeln är utbytt. För högre totalvikt
Ha det
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes 312D till PB2

Hej..
Ja det är problem med importen, då jag samtidigt vill öka vikten på bilen.

Det är som så att bilen enligt tyska papper har en tjänstevikt om 2850Kg.
När jag väger den i Sverige så väger den 3450Kg.

Jag vill öka total vikten till 4100Kg, som Eura mobil intygar att den klarar.

Då kräver bilprovningen intyg om Buller, bromsar, stöldskydd.
Dekra kan utfärda detta men inte för bromsarna.

Så frågan är varför, hur och kanske vad man skall göra.
När jag kontrollerar delar till bilens bromsar så är det samma skivor o klossar som till 400-serien, som har en högre totalvikt. Så jag ser inte vitsen med att göra ett bromsprov, men finns det dokument som kan stödja detta?
eller finns det någon här som vet hur man skall gå tillväga?

MvH

Freddy
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Mercedes 312D till PB2

Hej Freddy.
Du har hamnat i en fälla.
Låt bli att öka bilens totalvikt samtidigt som du registrerar.
Böka med det efteråt.
Har själv importerat en Hymer / Mercedes 412 ifrån 1997 och var tvungen
att skaffa intyg ifrån svenska MB agenten, på buller och bromsar.
Undrar om inte vem som helst kan utfärda såna intyg.(intygmania)
Hoppas det går bra .
hälsningar
PaulKaj


Hej..
Ja det är problem med importen, då jag samtidigt vill öka vikten på bilen.

Det är som så att bilen enligt tyska papper har en tjänstevikt om 2850Kg.
När jag väger den i Sverige så väger den 3450Kg.

Jag vill öka total vikten till 4100Kg, som Eura mobil intygar att den klarar.

Då kräver bilprovningen intyg om Buller, bromsar, stöldskydd.
Dekra kan utfärda detta men inte för bromsarna.

Så frågan är varför, hur och kanske vad man skall göra.
När jag kontrollerar delar till bilens bromsar så är det samma skivor o klossar som till 400-serien, som har en högre totalvikt. Så jag ser inte vitsen med att göra ett bromsprov, men finns det dokument som kan stödja detta?
eller finns det någon här som vet hur man skall gå tillväga?

MvH

Freddy
 
Toppen