• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Mercedes 2022 Assistans knapp

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Jag har en Frankia Platin 2022 med Mercedes motor.
Vid servicen i Lomma konstaterades att en differentryckgivare lågtryck är defekt och måste bytas.
Tyvärr måste växellådan demonteras och motorn sänkas ner för att kunna byta denna..
Detta kan troligtvis inte göras förrän efter semestern.

Felet yppar sig att motorn går ner i felsäkert läge och "Engine diagnosis warning lamp" tänds.

På vägen hem kom jag till Bua där lampan tändes, stoppade och tryckte på assistans knappen i bilen.
Efter en stund blir jag uppkopplad till Tyskland där en dam svarade. Hon kunde ingen engelska och jag ingen tyska men hon förstod att jag var i Sverige, då bröts samtalet.
Tryckte igen på knappen och kom till en ny dam som lade på.

Någon annan som behövt använda assistans knappen ?
Gäller denna kanske bara om man befinner sig i Tyskland ?
Eller är den felprogrammerad ? Borde väl åtminstone bli kopplad till någon i Sverige ?
Frågat Forsbergs om det hela men inte fått något svar ännu.

Jag startade om bilen och lampan slocknade, tändes igen i köerna genom Göteborg, tog mig hemväldigt långsamt.
Får bli bärgning ner till Lomma när jag får tid.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.962
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en Frankia Platin 2022 med Mercedes motor.
Vid servicen i Lomma konstaterades att en differentryckgivare lågtryck är defekt och måste bytas.
Tyvärr måste växellådan demonteras och motorn sänkas ner för att kunna byta denna..
Detta kan troligtvis inte göras förrän efter semestern.

Felet yppar sig att motorn går ner i felsäkert läge och "Engine diagnosis warning lamp" tänds.

På vägen hem kom jag till Bua där lampan tändes, stoppade och tryckte på assistans knappen i bilen.
Efter en stund blir jag uppkopplad till Tyskland där en dam svarade. Hon kunde ingen engelska och jag ingen tyska men hon förstod att jag var i Sverige, då bröts samtalet.
Tryckte igen på knappen och kom till en ny dam som lade på.

Någon annan som behövt använda assistans knappen ?
Gäller denna kanske bara om man befinner sig i Tyskland ?
Eller är den felprogrammerad ? Borde väl åtminstone bli kopplad till någon i Sverige ?
Frågat Forsbergs om det hela men inte fått något svar ännu.

Jag startade om bilen och lampan slocknade, tändes igen i köerna genom Göteborg, tog mig hemväldigt långsamt.
Får bli bärgning ner till Lomma när jag får tid.


Vilken av knapparna tryckte du på?

Vi fick inbrott under ett besök i Stockholm så vi behövde bärgare som fixar den utslagna sidorutan. Jag tryckte då på sos-knappen, det svarade en engelsktalande herre som satt i Irland direkt, han undrade hur många som var skadade, då insåg jag att jag tryckt på fel knapp, han kunde inte se att vi var i Sverige, avslutar det samtalet ock trycker på skiftnyckeln istället, då svarade en svensktalande dam som ordnade en bärgare direkt.

Frågor runt detta måste du nog ta med MB supporten.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
846
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är många som tryckt på knappen av ren nyfikenhet och svamlat med den tyska damen lite! Det är nog din MB verkstad du ska kontakta istället och behövs assistans så är det din försäkring som gäller!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.792
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en Hymer -23 och råkade trycka på den röda under varningsblinkersen. Då svarade en dam på svenska och vi sa direkt att jag tryckt på fel knapp. Jag skulle bara släppa av en passagerare med lite bagage. Hon var trevlig och vi avslutade snabbt.
 
Senast ändrad:

ARTO & de 2

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hörby
HBK-Nr
29096
Medlemskap
2024
På en svensksåld Mercedes bil ska denna funktion vara programmerad så att när Ni trycker på knappen så ska de svara på svenska och Ni kommer få den hjälp som behövs.
Problemet med de flesta husbilar är att Mercedes bilen från början är levererat till det företag som bygger husbilen i t ex Tyskland. Då blir också bilen programmerad att den är såld till Tyskland. När sedan bilen kommer till Sverige, även om den är "svensksåld" så är den fortfarande programmerad som såld till Tyskland, därför svarar damen på Tyska.
Detta går att programmera om på en Mercedes-Benz verkstad till Svenska. Observera att detta inte går på eventuell garanti, utan det är husbilsbyggaren som ska se till att detta fungerar. Hymer t ex är också Auktoriserad Mercedes Van verkstad så de kan programmera detta själva.
 
Toppen