• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mera ljud.

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
När vi i helgen var på ett blåsigt Öland beslöt jag mig för att flytta bilen för att på så sätt få möjlighet att sitta i lä. Jag startade bilen, vände den och stängde av. Motorn var kanske igång två minuter. När vi sedan satt bredvid bilen (Hymer 654 2005) hörde vi under flera timmar ett knäppande ljud från den bakre delen av motorn. Rejäla knäppningar som återkom med intervallerna 15 - 30 sekunder. Ibland en ensam knäppning och ibland flera i en serie.

Vi funderade mycket över fenomenet och gissade på en massa saker utan att komma fram till en lösning. Motorn i sig kan ju knappast ha hunnit blivit uppvärmd (jag tänker på metaller som utvidgar sig vid värme ock liknande) på denna korta tid.

Kan någon av er alla tekniska snillen ge mig en chans att släcka min nyfikenhet?

Tack på förhand!

Staffan
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Mera ljud.

På två minuter hinner absolut avgassidan på motorn bli riktigt varm. Jag gissar på främre delen på avgasröret, grenröret (som är av gjutgods), kanske även turbon. Det kan knäppa en stund vid temperaturförändringar.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Mera ljud.

Exakt så är det den värme som snabbt alstras så blir grenröret väldigt varmt och håller sig så säkert en halvtimma.
 
Toppen