• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mera el

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Hej,
Vi har ett 120 Ah lifepo4 batteri som är drygt 1år gammalt. Nu vill jag utöka batt.kapacitet till det dubbla. Fråga: behöver jag 2 nya batterier eller kan jag koppla till ett identiskt 120 Ah batteri. Laddningskapacit finns.
Tacksamt för relevanta svar
Ps
God fortsättning
Ds
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Satt just nu på efermiddagen och studerade LiFePO4 från Sunlux (Powerbox). Deras råd vid parallellkoppling var:
Det skall vara samma kapacitet och modell på batterierna.
Koppla inte ihop dom förrän de har samma laddstatus, dvs. samma laddning, fulladdade.

Åldersskillnaden vågar jag inte uttala mig om. Men med tanke på livslängden så tycker jag inte det borde vara ett problem om man följer de andra råden.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skulle ikke være noe problem med forskjell i alder, men som Hans skriver sørg for samme spenning på begge batterier før sammenkobling. En kan lett drepe BMS kretsene i begge batterier om det er litt forskjell da strømmraset fra det med høyest spenning kan bli enormtved sammenkobling.

Det er teknisk mulig å jamne ut spenningeneved å benytte en motstand i en midlertidig sammenkobling - en glødelampe fungerer bra som strømbegrenser. La denne koblingen sitte til det ikke lenger er spenning over lampen.
 
Toppen