• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Mer eller mindre till salu?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.

Jag kollar på husbilar på Bocket. Just nu när jag skriver är det 4154 bilar till salu.

Är det som det brukar vid denna tid på året eller är det fler än vanligt nu när dieselpriset är så högt?

Är det någon som har koll på detta?
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Hej.

Jag kollar på husbilar på Bocket. Just nu när jag skriver är det 4154 bilar till salu.

Är det som det brukar vid denna tid på året eller är det fler än vanligt nu när dieselpriset är så högt?

Är det någon som har koll på detta?
När jag kom hem, blev utslängd från E mars 2020 ställde mig själv samma fråga då var det 6700 bilar till salu. Sjönk sedan på någon månad med ett par tusen bilar. Populär hobby, så länge det varar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om jag har fattat rätt vad som finns att läsa och även sett hos husbilshandlare senaste året så har det aldrig varit så dåligt med beg. husbilar på marknaden som nu.
En sak som i alla fall stämmer är ju att hos de stora handlarna runt om där jag brukar kolla när jag är ute och åker och som brukade ha gården både full och överfull med beg. husbilar för två år sedan och åren före det, så är det nästan tomt på beg. husbilar nu.
Om coronaeländet tonar ut någon gång, så de som har köpt beg. husbil som tillfällig tröst innan de kan börja resa jorden runt igen och då vill sälja, så då spås det väl om att det kommer att finnas både många och då också billiga husbilar till salu igen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Om det är ett underskott på begagnade bilar kan det bero på att många konsumenter ser framför sig en utfasning av förbränningsmotorn inom de närmaste 8 till 10 åren, att då köpa fabriksny bil med en förmodad livslängd på 20 år förefaller vara oekonomiskt, bättre då är ju att köpa begagnat där utfasningen och teoretisk livslängd sammanfaller. I det fall min teori är riktig är det sannolikt att begagnatpriserna kommer att förändras med en ökad efterfrågan. Vår egen Adria har körts ca 11500 mil sedan vi köpte den ny 2008 och är i så bra skick att den utan vidare kan köras 10 år till utan större reparationer, att i det läget köpa nytt är inte aktuellt, om fler än jag bedömer situationen liknade betyder det i sin tur att mängden inbytta bilar minskar, vilket kan öka efterfrågan än mer på de som finns på marknaden. OBS endast min egen teori.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är nog mycket som behöver fixas till om man skall utfasa runt fem miljoner bilar på/efter åtta/tio år och ersätta dem med dyrköpta elbilar som behöver el som inte finns. Det är nog snarare fantasifulla bilskatter på ibland uppåt 40.000/år som håller tillbaka nyköpet i så fall, och även viss brist på nytillverkade bilar med väntetider som inte är vettiga.
Det är väl också rätt klarlagt att det är massor som köpt beg. husbil som surrogat för sitt vanliga resande under bara senaste året och tömt lagren i takt med just covideländets utbredning och envishet, likväl som det plötsligt har blivit många nya seglare på sjön som inte kan segla, och en sjöräddning som har fått mer att göra :msn_tongue:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nja, att det är dåligt med begagnade hos handlarna mot vad det brukar vara råder ingen tvivel om, dels har det funnits en hel del att läsa om det, och dels så har man under den gångna sommaren kunnat se hos de större handlarna hur tomt det är på deras gårdar som förr var i princip överfulla, och tanken dök då ofta upp, "Va' med pengar som står här i beg. husbilar hur sjutton skall de bli av med alla dessa."

I sommar har jag som vanligt :oops: stannat till hos ett flertal av de större handlarna runt om i mellansverige och kunnat konstatera hur tomt det varit på deras gårdar. Vid någon fråga om beg. så blir oftast svaret, Ja det finns inte så många kvar.
Man kan väl konstatera att nyaste lätt begagnade står delvis inne i hallarna, och de som verkar försvunna är de från lågt pris och upp en bit över medium.
Vet inte men det kan nog vara så att det prisläget tilltalar köparna som "bara" vill ha en husbil som tröst så länge, och eftersom de inte vet mycket alls om husbilar så blir det kanske enklast att i alla fall köpa från en större firma med viss garanti för överraskningar och inte privat eller annons när man är lite vilsen.
Nu är det ju ett tag sedan, men i slutet på November så var jag i Linköping hos Bossings, nu delvis en av Forsbergs försäljningsställen, och det räckte att titta ut genom bakdörren till de beg. för att konstatera att utbudet var så litet att man kunde vända i dörren.

(Eller kan de möjligen börjat utfasningen och skickat dem till återvinning montro.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
nej så illa är det nog inte att de går till återvinningen än ? men när jag tittade specifikt på plåtisar som för några år sedan inte hade många till salu förutom Pukavik så finns det nu mängder med sid på blocket med bara Plåtisar så dåligt utbud av beg vet jag inte ? men de vill väl kränga nya i första hand det är väl där pengarna finns !
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Frågan är väl om Thailandsresandet någonsin kommer att nå den volym som det haft. I alla fall inte om miljövännerna menar allvar, med tanke på att flygbränsle är obeskattat. Den dagen som flygbränslet beskattas på en rimlig nivå i förhållande till sina utsläpp så är det nog många som kommer att åka husbil...
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
2018 i april o tidigare fanns det ca 6 300 husbilar på blocket (då köpte vi), sen har det gått ner till, tror lägsta nivån var ca 3 200 st ... skrev ner siffrorna tidigare varje månad men slutade o kastat klottret. Vad jag däremot inte vet är om bytbil.com har samma bilar eller om det skiljer men de gick ner i samma takt som blocket. (trodde att många skulle ge upp husbilslivet snabbare :msn_ooooh:)
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
2018 i april o tidigare fanns det ca 6 300 husbilar på blocket (då köpte vi), sen har det gått ner till, tror lägsta nivån var ca 3 200 st ... skrev ner siffrorna tidigare varje månad men slutade o kastat klottret. Vad jag däremot inte vet är om bytbil.com har samma bilar eller om det skiljer men de gick ner i samma takt som blocket. (trodde att många skulle ge upp husbilslivet snabbare :msn_ooooh:)
Vi var många som trodde att pandemin skulle vara en mer kortvarig historia, med den den smittspridning vi har nu så är det strax över.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
2018 i april o tidigare fanns det ca 6 300 husbilar på blocket (då köpte vi), sen har det gått ner till, tror lägsta nivån var ca 3 200 st ... skrev ner siffrorna tidigare varje månad men slutade o kastat klottret. Vad jag däremot inte vet är om bytbil.com har samma bilar eller om det skiljer men de gick ner i samma takt som blocket. (trodde att många skulle ge upp husbilslivet snabbare :msn_ooooh:)
På sajten byt bil.com finns det väl inga annonser från privatpersoner.
 
Toppen