Sv: Mer Ctek D250S
Hej, min fundering över hur mycket laddning som Ctek'en ger till startbatteriet grundade sig i att jag vill inte skippa original skiljereläet och överlåta den funktionen helt till Ctek'en, för då får jag lite problem med andra funktioner.
Jag hade en fundering att få återkopplingen för laddning till startbatteriet med en klenare kabel med lite styrning av laddströmmens riktning med en diod eller ett relä. Men det skall ju rätt mycket till, eller väldigt långt stillestånd om startbatteriet behöver underhållsladdas under normala förhållanden.
Startbatteriet laddas med en egen extra liten Cetek när man kopplar bilen till 230V. Det får nog duga, så jag struntar nog i underhållsladdningen tills jag ev. skall koppla om hela elsystemet.
Det är rätt länge sedan nu (ca.7 år tror jag) som jag startade en tråd om dålig laddning från generatorn under färd. Så sedan dess har min generator gett 12V ström till en inverter som har gett 230V till en Cetek på 25Amp.
Cetek'en har då laddat bobatterierna under färd. Det har faktiskt alltid funkat väldigt bra och batterierna har alltid mått bra av Cetek'ens kontrollerade behandling.
Det finns två anledningar till att jag nu skall montera en S250 dual.
Dels så är det ju lite onödigt att flaxa fram och tillbaka mellan 12V och 230V och åter till 12V när det nu finns en färdig genväg att köpa över disk.
Dels så skall ju nya Cetek'en få ta hand om både laddströmmen från generatorn och från solcellerna.
Det som inte varit helt ok. har varit att när generatorn/Cetek'en har laddat under färd så har solcellsregulatorn stängt av laddströmmen från solcellerna, för med den höga spänningen och kanske strömmen från bilen så har solcellsregulatorn troligen uppfattat bobatterierna som fulladdade och stängt av den laddningen.
Detta är ju inte helt ovanlig har jag sett, utan det är många solcellsladdare som stänger av laddningen under färd när generatorn laddar och lurar den.
Det utlovas ju att Cetek S250 dual tar laddningen från både generator och solceller och gör om det till gemensam max laddström, vilket skall bli intressant att se om man nu kan kolla det på något sätt... Kanske med några tångampermätare, vi får se.
Nåväl från en beprövad väl fungerande variant, till en förhoppningsvis ännu bättre fungerande variant

:.
Tack. M.v.h. JANKRO.
Ps. Den gamla 25Amp. Cetek'en är fortfarande inkopplad som innan, men nu ska den bara ladda när bilen är inkopplad på 230V.