• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mediacenter

Robert&Kicki51

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9636
Medlemskap
2024
Hej alla kloka!
Vi funderar på att byta bil, och har tittat på en Bűrstner 2008. I bilen sitter en mediaenhet från Kenwood (där radion normalt sitter). Vi undrar om någon har erfarenhet av en slik? Är det besvärligt att uppdatera kartorna i GPS:en, och vad kan det tänkas kosta? Vi vet inte om enheten är uppdaterad nyligen -troligtvis inte. Läser man manualen, verkar det bökigt - både USB och/ eller Wifi... (Wifi finns i huset, men nätverket når inte till bilen).
Idag har vi en extern Garmin, där uppdateringar ingår, och som är enkel att plugga in i datorn hemma - men hur gör man med en som är fast monterad i bilen?
Tar tacksamt emot era kunskaper - dock helst inte proppade med tekniska termer...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja här råder det säkert delade meningar men om man inte är tekniskt intresserad och inte blir imponerad av en stor skärm så är det nog bättre med en "vanlig" stereo och en separat GPS eller padda.
Ofta dyra kartor och inte alltid speciellt smidigt om man skall lägga in rutter på en komboanläggning.
Jag älskar prylar och stora skärmar men har gått över till vanlig stereo i bilen och en padda på snabbfäste som jag kan ta med in och uppdatera eller pyssla med vid behov.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Hade en Kenwood i förra husbilen och jag upplevde det som bökigt att uppdatera kartor, inte var det gratis heller. Fick göra det via ett minneskort, var inte så smidigt.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Har också en Kenwood som jag inte använder till navigering på grund av att uppdateringar har upphört.
Det blev en stor investering med kort livslängd, ca 3000 tkr per år.
Jag använnder den i alla fall som radio och till backkamera och handsfree.
Någon mer dyr mediacenter av något som helst fabrikat kommer jag inte att satsa på om man kan
drabbas av att apparaten får ett begränsat användningsområde.
 
Toppen