• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

medel

F

F.d. 29925

Guest
Sv: medel

Beror nog på vad det är för medel. En flaska Absolut till 50 liter vatten tar nog död på de flesta alger och mikroorganismer. Men det kanske mister sin lämplighet till matlagning, men är fortfarande lite för svag för att ge ett rus.;)

Skämt åsidå, själv använder jag inga som helst medel men använder den vanliga tankens vatten bara till matlagning där vattnet ändå kokas under tillredningen.
Allt dricks och kaffevatten kommer från en 10liter stor separat tank som har en egen tappkran på diskbänken och matas från en dränkbar pump. Tanken är en "bärbar" plastdunk som är lätt att ta med sig för att tömma och fylla med friskt vatten. Och i normalfallet räcker mängden under c:a 4 dagar. :)

F

F.d. 8517

Guest

Du glömde tala om vad för slags medel du tänkte slå i.. Vi har för stor tank ca. 240 liter så det används bara fö sånt som ändå kokas i matlagningen. för dagligt dricksvatten... o kaffe använder vi liksom Decker en liten dunk. Vattnet i den stora tanken håller sig ganska bra om man bara tankar stadsvatten som ju innehåller en del hjälpmedel..
:mcride::music-icon::wink::wink:

F

F.d. 7282

Guest

Vi har manlucka på vattentanken, "diskar" ur tanken på hösten.

Har aldrig behövt hälla i något medel. Vi dricker vattnet från tanken och det smakar bra.
(sen finns det annat att dricka som smakar bättre:p)

// Pär

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Det finns en produkt som heter Duobakt från Duoex för rengöring/desinfecering av vattentankar och liknande.
Det är ett portionsförpackat pulver som ska lösas upp i vatten och hällas i tanken, som sedan får verka en stund innan man noga sköljer tanken 2 gånger.
Brukar finnas att köpa portionsförpackat hos campingfirmor.
Här är adressen http://www.duoex.se/produktblad/DUOBAKT_070128.pdf
//Tommy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag har använt en skvätt av detta, Aqua Clean under många år och det har funkat fint. Det är till för rening och långtidsförvaring av dricksvatten på båtar m.m. Sedan jag började med det så har det aldrig blivit någon hal beläggning inne i tanken, utan den håller sig alltid lika plastig och kärv som när den är renskurad. En liten flaska räcker till 1000 liter vatten.
Men mest med tanke på temperaturen på vattnet så brukar jag också ha en liten dunk med mig som jag använder som dricksvatten.

10527223_1.jpg

JANKRO.

F

F.d. 58620

Guest

Håller med fullständigt har använt det i många år som långliggare med husvagn
behövde aldrig tömma ut tanken mellan helgerna. Vattnet höll sig rent och tanken fick aldrig nån "hinna". TOPPEN

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

jag iaf :) var in på flera sidor samtidigt,får skylla på det :)

Man får säga som bonden. "Det är mycke grejer på ett spett att hålla reda på"

Men någon annan kopplade ihop två separata frågor till en tråd. Eller var det kanske samma fråga på två ställen, eller ?? Frågorna är många.

M. mycket v.h. JANKRO. :)

Men det är tydligen fixat nu.:D

Senast ändrad:
Toppen