• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med Pössl Camp R i spanien

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Det kanske var lite vågat att i tidig vår beställa resa till Spanien. Färjan beställdes i januari. Då verkade det som att vintern här i Göteborg var på väg att ta slut. Tyvärr blev det bara kallare. Det gick inte att fylla på vatten och kolla den funktionaliteten. Fram till avresan 1 april var det minusgrader nattetid. Den efterlängtade Spanien-solen gjorde att jag åkte ändå. Från Göteborg körde jag mot Malmö och färjan till Travemünde(billigaste vägen). Det blev stopp på OKQ8 vid vackra Glumslövs Backar ovanför Landskrona. Där fyllde jag på vatten. Så långt var allt bra.

Enkel incheckning och i Tyskland svindyr tankning. Runt nollgradigt med snö och elände ända ner till Spanien. Först vid nattstoppet i Frankrike upptäckte jag att varken värme eller vatten fungerade.

Pyreneerna med snö och minusgrader blev ett äventyr men det gick bra. Väl i Spanien lyste solen och värmen kom. Fick igång värmen men vattenpumpen ville inte. Stannade vid Malgrat de Mar. Ett undangömt ställe som passar mig som enbart parkerar. När jag var där i höstas var det ingen som hade synpunkter på min förlängda parkering. Då blev det drygt tre veckor.

Värmen ropade på mig så jag åkte längre söderut och stannade vid La Mora. Därefter letade jag upp verkstaden Hispavan som står bland HBK:s förmåner. Min gps Germin ville inte hitta rätt. Men efter många extramil kom jag ändå fram. Jag blev servad per omgående. Vattenpumpen byttes och vattnet rann igen. Under tiden jag väntade pratade jag med ett trevligt norsk par vars husbil gett upp. Jag tog upp det om 10% rabatt. Ingen kände till den utan sa att varken den eller kontaktpersonen funnits på många år. Synd tänkte jag men snabbheten i servicen var värd pengarna. Verkstaden ligger knappt två mil från min nya parkeringsort Playa de Marina de la Torre. Här är jag snart inne på min fjärde parkeringsvecka. Nätterna är en stor skillnad. Här har det varit som lägst 14 gr och för det mesta över 20gr dagtid. Jag har inte behövt sätta på värmen. Det räcker med mina 100 watt som min kropp avger.

När jag köpte bilen 2015 installerade jag solceller på taket. Jag ser mycket på video som drar en hel del. Bilen har stått still i veckor och laddat utan att behöva koppla in något externt tillflöde. Kyl-frys går också på el.

Matpriserna gör mig konfunderad. Ska man leva billigt ska man sitta på stranden äta bröd och pimpla vin, men det är ju inte särskilt nyttigt. Då kan man istället köpa navelapelsiner billigt och dessa är gott-gotti-gott-gott.

Det som också slår mig är att jag efter alla år, fortfarande upptäcker något nytt tekniskt i bilen, som trots allt funnits där hela tiden.
Genom resor i Mellan- och sydamerika har jag lärt mig manana. Klockan är ett hjälpmedel. Det som planerats kommer troligen att hända, kanske inte nu men senare, eller också händer det något annat intressant.
Ha det gott i sommar
 
Toppen