• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MB508 Dieselmotor som tappar ork

F

F.d. 4326

Guest
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Mercedes-Benz
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Problem med en MB508D -82.

ibland känns det som den tappar ork. Kan tycka att det låter som den bara går på tre cylindrar. släpper jag gasen ett par ggr så inbillar jag mig att det försvinner. Felet kommer både på varm och kall motor. för övrigt puttrar den på jämt och fint.
 
F

F.d. 4879

Guest
Börja med att kolla om du har någon läcka någonstans, vanligast är på returslangarna på spridarna. Byt bränslefilter om du inte vet när det är gjort senast. Du har antagligen även ett filter med glaskopp nere på matarpumpen på motorn, den pumpen som sugerifrån tanken. Titta även i luftrenaren så att det inte har kommit in något skit i den. Luftrenaren sitter i HF hjulhus har jag för mej och har ett stort insugningshål, det kan ha kommit in en trasa eller liknande. Om du ändå har den isär så tvätta rent filtret och gör ren bottendelen som du har lossat, slå i ny motorolja i den till kantmarkeringen.
 
F

F.d. 4326

Guest
Tog bort luftfiltret idag, ett torkpapper hade sugts in i luftfiltret. Hade kletat in sig filtret, så det var bara ett litet lufthål kvar. Troligen är det det som är felet. Pratade med förra ägaren och han hade precis bytat båda bränsleiltren. Ska testköra när bromsarna är justerade.
 
F

F.d. 4879

Guest
Tvätta rent stålfiltret också samt gör en "skitkoppen" under filtret, slå i ny olja (samma som du har i motorn) upp till den röda markeringen. Ha sen en trevlig helg, det har vi!
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej Jönsson.
Jag kan garantera att det var det täppta in sugs filtret som är orsaken till
att motor tappade orken.Hade själv liknande incident i mim 508-an får några år sedan ner jag var på väg att åka till Tjeckien.
Mvh
Perrovski
 
Toppen