• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

MB Sprinter Automatlåda droppar olja...

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Hej på er.

Någon som har erfarenhet av olje dropp från MB automatlåda?? (Sprinter 312D)
Det började helt plötsligt i Torsdags...

När jag kör droppar det inget eller om jag stannar med lådan i "N", när jag parkerar och stänger av maskin så droppar det. Ca 4dl går det i till fullt igen, även om bilen stått några dagar. Således ett begränsat läckage, då lådan rymmer 7,9L.

När man kryper in under lådan så ser man att höger bakkant av oljetråget är fuktigt. När jag googlat det så hittar jag engelska sidor som nämner en o-ring till elkontakten som gör att det ser ut såhär.Inget som jag ser eller hittar, Någon som har erfarenhet?? Bakre och främre packbox är torra och fina.

Min första tanke var att oljetrågspackningen är död, men jag bytte i Januari och efterdrog tråget nu när jag var under. Ingen förändring dock.

Tack på förhand.

//Freddy

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: MB Sprinter Automatlåda droppar olja...

Hmm, jag har bytt ut den kända o-ringen vid elkontakten på en automatlåda på en sån. Om jag minns rätt så sitter elkontakten på höger sida av växellådan i underkant och den var inte alls svår att lokalisera, vilket får mig att tro att det kanske finns olika växellådor (?) för du borde kunnat se den om den sitter där på din.

Den jag bytte ut på ser elkontakten ut på det här viset:

500x500.jpg

Man lossar kontakten och den del som jag visar på bilden är den del som sitter kvar i växellådan.
En bit in i den sitter det en liten skruv som man lossar och då kan man ta bort delen på bilden (minns inte om det var torx/insex eller sexkant)
Det mesta av oljan rinner ut om du inte redan tömt växellådan.

Men, som sagt så känns det som du redan borde ha sett den om det sitter en sån kontakt på din växellåda. Eller kan det sitta en skyddsplåt över kontakten.. ?
Det var 3-4 år sedan jag gjorde operationen och jag lägger inte allt på minnet. :oops:
Hur som helst, MB rekommenderade mig att köpa ett reparationskit där o-ringar samt hela plasthylsan på bilden följde med.

Skulle det visa sig att du inte har den här kontakten på din växellåda så kan du i varje fall sluta googla just den saken.

mvh jocke

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: MB Sprinter Automatlåda droppar olja...

Tack för infon!

Troligen missade jag den bara då jag var fokuserad på att det är tråg-packningen. Skall kolla under i morgon igen.

//Freddy

Toppen