• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mb planer / funderingar !!!

F

F.d. 28653

Guest
Då har hjärnan börjat värma igång igen..

Varit och tittat på en Mb 310d -90 eller nått runtom där, som en bybo har bara för att få en uppfattning och takhöjden osv.

Vill ha lite komfort under färden och ej för slö motor att man får växla ned i uppfarsbackar är väl standard med äldre bussar.

Sen lagomt stort men frågan är om man ångrar sig sen om man tar en för liten buss??
så någon mb kunning får gärna svara eller även förslag på andra märken men har fastnat lite för Mb..

Är omreggning till skåp med bostadsinredning helt borta nu och vad kostar en husbilsreggning och skatt är det mkt dyrare?

Tänkt hitta mig ett skal med fungerande drivlina mellan 10 - 30 000:- på en höft..

Så alla tankar och ideer är välkomna..
kanske någon här sitter med ett lämpligt projekt.. :wink:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Kul -wire 72 att du tinat fram där uppe i Harads. Saknat dina skriverier.
Hoppas du hittar något passande att jobba med och skriv om.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Calle : Tack för tipset men den är lite för stor för mina ändamål som det känns nu.. Men tänk vad man skulle rymma saker i den :wink:

Bror : Ja det vart ju under -25 natten här uppe så man hann ju frosta av och vakna upp ur vinter ide :wideeyed: I morse var det -36.. Men nog är man less på kylan, men man blir även fort van. Vi har inte haft många nätter med grader under -30. Tur att solen värmer gott om dagarna..

Har hittat en massa info om typreggning och skatt osv.. Så den biten behöver ingen besvara. finns det någon sida på internet med modell och bilder på mb bussar genom åren??
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Hmm!! Börjar ha en svag fundering om jag uppfattat en del regler solklart.
Ang. personbilsklass 2 eller husbil. eftersom jag tog mitt körkort 2001, efter 1996 så vad jag förstår får jag då inte framföra en typ mb 508 som väger över 3500 fast den är b-korts reggad, stämmer detta :confused:.

Utan jag måste gå efter ett fordon som väger 3500 kg eller mindre, är det skattevikten man går på då eller vad?? :confused:
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Stämmer ! du får inte framföra PB klass2 (Men min 85åriga svärmor får det :rolleyes:

3500kg totalvikt gäller.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Vilken orättvisa :twitcy:
Tackar Lasse för snabbt svar. ska dock åka i afton snart och kolla in en mb 309d men den väger för mkt. men är nyfiken på den i alla fall.. ;) Börjar ha bestämt mig för att ha så lång buss som möjligt, fast då kanske hitta en Mb reggad med enkel och lätt inredning som i efterhand förnyas och kanske råkas bli lite tyngre :wideeyed:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Oj vad tider rinner iväg...
Vart stilla med allt på husbils planer. Men kollat in några projekt under tiden som har gått.. Var så nära att köpa en Mb 210d -93 men den får nog vara, var och tittade på en lite större Mb skåp igår som var mer intressant.. Ska dit igen i morgon och se om det blir en affär.. :wideeyed: så kanske det blir lite husbils bygge i vinter,, :yes: Denna dag började med -19,2 grader och på marken har det under senaste tiden snöat så pass så att det är ca 28 cm djupt. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Bra Wire 72 att du tinat fram nu när det går mot ordentliga minusgrader. Det är ju då den riktiga norrlänningen vaknar till eller hur?
Hoppas att du hittar en buss som passar skall bli skoj att följa ditt ev bygge.
Ha det så gott
Hälsningar Bror

PS passerar Harads på låg höjd och hög fart onsdag nästa vecka DS.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Helt klart det är alldeles för lite husbussar i klubben.
Nu känner jag mig bättre med tanken att det finns fler, jag som trodde att jag var den galnaste.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Tjena Bror och Juan..
Kunde inte släppa bussen ur skallen så ringde och tingade den och får den hemkörd i morgon bitti.. Angående Harads så har man flyttat,, till Kalix... :wideeyed: Hade lite att göra när det kom rikligt med snö här, öve r20 cm, snön tog i underredet på bilen, skottade gården + infarten på lite över 130 meter, fast det finns ju tillgång till traktor,, :twitcy:
Har vart in här på sidan väldigt lite men har märkt att det är lite dåligt med byggnationer, men nu blir det lite till i alla fall ;) Fast denna kommer att få stå ute nu i vinter.. Men nu ska det startas upp en tråd om detta projekt jag och min fruga och grabb ska dona med..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Mb planer / funderingar !!!

Varför just Kalix????? löjrommen som lockar eller..... Skämt åsido, kommer att kolla till ditt bygge här på forumet
Hälsningar Bror
 
Toppen