• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mb 406D-67

F

F.d. 50076

Guest
Hej gav upp på chevan då jag insåg att det blir lättar att ett färdigbygd husbil. Så hitta en gammal merca i grannkommun. Den har ståt i ett par år men allt verkar fungera. Bara synd att nån tidigare ägare har kastat ut köket men vet av en gammal husvagn med fint kök. Den som byggde den verkar ha varit noggrann då det följde med en pärm med alla papper och kvitton! Så nu har man nått att göra ett tag framåt. Måste börja med att sanera den och tvätta av den då det växer mossa på taket.

 
F

F.d. 50076

Guest
Sv: Mb 406D-67

Har varit ute å grovstädat den idag. Upptäckte att inge har städa den på länge då det fanns mat kvar i skafferiet som inte såg så fint ut. Tog lite fler bilder på den med.

Baksidan med gasollådan sitter även en gasolvärmar i lådan.


Bodelen. Till väster har kylskåpet stått samt toa tro jag. Till höger så har spisen och diskon varit. Sitter även elpatron under vänstra bänken bak.


Förarhytten.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mb 406D-67

Omedelbart skulle jag nog välja en nyare plåtis'.
Men om det finns många delar av värde - då kanske.
Om du behöver göra ett bra jobb på en ny byggnad, för det grundläggande elementen vara hållbara.
Tänka på CO2-skatten.
Det sätt du vill använda husbilen kan få viktiga konsekvenser för reservdelar värde.
Mycket utrustning du kan fixa själv.
 
F

F.d. 50076

Guest
Sv: Mb 406D-67

Anledningen att jag köpet den var att jag fick väldigt billigt. Samt att det är en diesel och går som veteran med andra ord skattebefriad och bes vart andra år. Plus är att jag har 4mil till Finland då Röd diesel ligger på ca 11kr litern.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Mb 406D-67

Att riskera böter för 7- 10 000kr för 4,00kr/l billigare/L Röd diesel skulle inte jag göra och att köra 8mil att tanka har du redan förlurat dom 4 kr jämförd med normal diesel som du kan tanka i Kalix!
 
F

F.d. 50076

Guest
Sv: Mb 406D-67

Brukar fara å storhandla en gång i månad i Haparanda och då brukar jag passa på att fylla dunkarna samtidigt. Och polisen brukar inte kolla vad man har i tanken det är bara tullen som gör stickprov i ibland.
 
F

F.d. 25423

Guest
Sv: Mb 406D-67

Lycka till med nyförvärvet. Jag och "gumman" köpte en 78:a MB307D. Vi tänkte som så, att nu har vi råd att rulla många mil med en trevlig bil och vi har råd att utrusta den som VI vill ha den, mot om vi hade lagt ner 100-tals tusen kronor på att köpa en nyare. (absolut ingen kritik mot de som har en nyare bil) Alla är vi olika och vi prioriterar olika saker.:spinny:
 
F

F.d. 50076

Guest
Sv: Mb 406D-67

Tackar det är ju lite roligare att skapa nåt eget som passar ens egna behov.
Och sen är det lite roligare känsla att köra en gammal bilen.
 
F

F.d. 50076

Guest
Sv: Mb 406D-67

Idag har jag rivit bort bänken som han som rev ut köket satt dit. Ska bil matplatsen där. Sen ska bygga en säng längs bak. Hitta även en skum sak under diskbänken som jag tro är nån enklare varmvattenbredare.



 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mb 406D-67

Om elpatron är mer än ca. 2000 W (230 volt / 26 ohm) kan användas som flödet varmvattenberedare.
Är det mindre, blir det inte en dusch.
Montera en tank med cirkulerande vatten, det finns andra alternativ.
Vad är resten av uppvärmningen?
Förväntar du att parkera vid 230 volt / 10 Amp. anslutning på resan ?
 
F

F.d. 50076

Guest
Sv: Mb 406D-67

Tro han som bygge husbil var rörmokare. För tro iden är att vatten från färsk vattendunken går in genom ena röret och går en meter innan den vänder och går ut på samma ände där den gick in och sen Vidar till vattenkran. Har både el patron och gasolvärmar monterad och 4 element.
 
F

F.d. 50076

Guest
Sv: Mb 406D-67

Har börjat bli klar med planeringen invändigt nu och varit å hämtat köket och kylskåpet från husvangen. Tog även dynorna från den då jag ska bygga om bänkarna bak. Hade tänkt slippa bädda varje natt så det blir en längre bänk på ena sidan och kortare på andra sidan. Måste bara göra en smalare bordsskiva då dynorna är lite bredare.

Bra färgmacning mot resten av inredningen.


Måste bygga om bänken lite då gammal köket satt tvärtom.
 

svatom

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kalix
HBK-Nr
8555
Medlemskap
2024
Sv: Mb 406D-67

Har en likadan men en 68:a taket är höjt till ståhöjd,den är nästan klar i övrigt.
Inredning från en husvagn.Bilen skall iväg för en billig penning.
Är du intresserad så finns bilen i Kalix (Gammelgården):rolleyes:

MVH/ Tommy S.
 
F

F.d. 50076

Guest
Sv: Mb 406D-67

Nu har man börjat lite smått med mercan igen. Fick tag ett lite nyare kylskåp idag från farsans husbuss då han ska montera in ett större. Och sen har jag börjat ritat upp köket och funderat på golvet. Tro det blir den här mattan Plastgolv Forbo Novilon Piso Ruta 6382, Rullvara*:*Golvshop Men är lite osäker på om man ska lägga tunn isolering under mattan då golvet består bara av en spånskiva. Nån som har nån synpunkt?

Börjat ritat upp köket.


Nya kylskåpet.
 
Toppen