• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Max-e bränslecell

F

F.d. 5361

Guest
Sv: Max-e bränslecell

Hmmmm.. kanske lite fördyr :confused:

När jag behöver så mycket el i husbilen köpa jag
en gasgenerator.
Ungefär lika ljud och lika tunng.
Bränsle är billig LPG eller Propangas som finns överallt
och behöver ingen extra plats i husbil.
Gasperini t.ex. kosta 20000 SEK
göra 20A (240W) batteriladdning och drar bara 270gr/t gas
5760W per dygn.
Funka bra i flera tusen husbilar över flera år
Vaför 44000SEK och dyr Hydronite med alla sina problemen ?

Jag tror att Max-E-3600 blir utan framgång

Hälsningar

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Max-e bränslecell

Gasperini generatoren har en totaktsmotor som er modifisert så den kan bruke gasol i gasform, sammen med olje fra en egen tank. Lydnivå i følge datablad omtrent som en Honda 10i, dette er vesentlig bedre enn en Kipor eller andre billige løsninger. Den minste Dometic bensin generator ligger på samme eller litt lavere lydnivå enn gasperini. Telair har en gasdrevet firetakter som har et lavere lydnivå enn de andre og pris rundt 30 tusen.

Jeg vurderte disse alternativene før jeg til slutt investerte i en Efoy 1600. Selv denne er hørbar, omtrent som en normal laptop.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Max-e bränslecell

Jag läste idag att:
"Hydronit är en saltlösning med vatten som bas. Bränslet, som är giftfritt och
brandsäkert, spjälkas till vätgas som ger el."

Tyvärr är priset över smärtgränsen, 45.000 kr och ganska dyr i drift.
Förbrukningen i drift är 0,2 l/tim, med ett pris på 40 kr/l.

Synd på så rara ärtor!
 
F

F.d. 22186

Guest
Sv: Max-e bränslecell

Jag hade en liten diskussion med företaget angående deras sätt att ange effekten. De mäter lite lustigt; de anger att enheten ger "3600W per dygn". Efter några mail fram och tillbaks gick de med på att detta var felaktigt och korrigerade till 3600Wh per dygn vilket är något helt annat. De dribblar (medvetet eller omedvetet) med att röra ihop energi och effekt, sannolikt för att få ett övetag i jämförelse med solceller.
3600Wh per dygn innebär istället en effekt av 150W - vilket inte är illa, men långt ifrån lika imponerande.

Dock var jag nyfiken på andra parametrar och ställde följande tre frågor:

1. En bränslecell som körs på rent väte ger ju bara vatten som biprodukt. Om man nu kör på er hydronit torde det väl bli natriumperborat som restprodukt. Eller har jag fel? Vad gör man av den? Inte häller ut i naturen i varje fall.

2. Jag hittade ett literpris på hydroniten. Dock hittade jag ingen uppgift av förbrukningen. Med ett pris på vätskan och kunskap om effektuttaget vore det lätt att räkna fram priset per kWh (eller Wh snarare eftersom vi rör oss med blygsamma energimängder här). Fast å andra sidan, har man råd att lägga de pengarna på aggregatet är man nog helt prisokänslig även för detta. Men det kommer förhoppningsvis en dag även då den breda allmänheten kan ta del av er teknik och då om inte förr börjar man räkna på detta.

3. Ni anger ljudnivån till 20dB på 7m. Detta gör mig fundersam på hur ni tänkt er placeringen. Om det är tänkt att den ska placeras inuti bilen (bodelen) kan jag begripa att ni vill "få till" lägsta möjliga dB. Men att då mäta vid 7 meter är väl knappast relevant? Är det inte möjligen tänkt att enheten ska placeras i något annat utrymme, typ bagageutrymmet? För det är väl inte tänkt att man ska lämna den utanför bilen, på marken?

Dessa frågor skickade jag i mitten av februari (2010). Jag fick inget svar. Förmodligen anses jag kritiskt i överkant och tillhör väl heller inte den grupp som glatt slänger upp dessa tjocka sedelbuntar för den här produkten. För mitt vidkommande är dock solcellerna mest kostnadseffektiva.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Max-e bränslecell

Jag vill komma ihåg att det är en standardmätning på dB som har 7 meter som avstånd.

Fördelen med Hydronit är kanske att den kan säljas var som helst eftersom den inte klassificeras som en farlig vätska? Jag ser på Efoys hemsida att dom har 1000 försäljningspunkter i världen men 14 i Sverige och den längst i norr i Sundsvall. Det goda är väl att en bränslecell för elproduktion inte är någon kritisk komponent i en husbil. Blir man utan bränsle så får man helt enkelt vara förberedd med en manuell tandborste. Och sen tidigt i säng.

Efoy känner sig inte särskilt hotad av Max-e gissar jag. När det dyker upp bränsleceller för propan, då kan det bli värre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Max-e bränslecell

Det finnes i dag brenselscelle-system som jobber med lpg (propan/butan) som drivstoff, det er ikke publisert data som forteller hva de koster i vedlikehold. Det som kompliserer disse er olje som ofte følger med i lpg, og som må filtreres vekk før gassen spaltes i en katalysator til hydrogen og CO2. Regner med at forfilteret må byttes regelmessig.

En annen "ulempe" med lpg drevne b-celler er at de er høytemperaturceller - typisk 800 grader som setter store krav til isolasjon og varmeadministrasjon. De produserer selv masse varme og mya av denen må ledes vekk mens redten brukes til å holde prosessen i gang. I større systemer brukes ofte spillvarmen til oppvarming av vann.

Ang. metanol som energibærer - dette stoffet produseres i dag som et problemavfall innen papirmasse. Det jobbes med å omdanne dette avfallet til etanol for bruk i E-85, men det ville være enklere å rense det slik at det kunne benyttes i b-celler.

Når det gjelder farligheten av metanol så er den største faren at folk forveksler dette fludium med etanol (vanlig sterksprit), virkningen i små mengder er ikke særlig forskjellig. Problemet er at kroppen klarer ikke å skille ut igjen metanolen. Giftigheten av metanol (dødlig dose) er omtrent som for bensin, brennbarheten litt lavere enn etanol og bensin.

EFOY sine forseglede kanner løser alle problemene med metanol, men de koster. Ren metanol i tank ville være et svært billig produkt.
 
Toppen