Sv: Max-e bränslecell
Det finnes i dag brenselscelle-system som jobber med lpg (propan/butan) som drivstoff, det er ikke publisert data som forteller hva de koster i vedlikehold. Det som kompliserer disse er olje som ofte følger med i lpg, og som må filtreres vekk før gassen spaltes i en katalysator til hydrogen og CO2. Regner med at forfilteret må byttes regelmessig.
En annen "ulempe" med lpg drevne b-celler er at de er høytemperaturceller - typisk 800 grader som setter store krav til isolasjon og varmeadministrasjon. De produserer selv masse varme og mya av denen må ledes vekk mens redten brukes til å holde prosessen i gang. I større systemer brukes ofte spillvarmen til oppvarming av vann.
Ang. metanol som energibærer - dette stoffet produseres i dag som et problemavfall innen papirmasse. Det jobbes med å omdanne dette avfallet til etanol for bruk i E-85, men det ville være enklere å rense det slik at det kunne benyttes i b-celler.
Når det gjelder farligheten av metanol så er den største faren at folk forveksler dette fludium med etanol (vanlig sterksprit), virkningen i små mengder er ikke særlig forskjellig. Problemet er at kroppen klarer ikke å skille ut igjen metanolen. Giftigheten av metanol (dødlig dose) er omtrent som for bensin, brennbarheten litt lavere enn etanol og bensin.
EFOY sine forseglede kanner løser alle problemene med metanol, men de koster. Ren metanol i tank ville være et svært billig produkt.