• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Matlådevärmare

Nina

HBK Medlem
Kommun
Hällefors
HBK-Nr
40465
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av en matlådevärmare i husbilen? Tänkte att det kunde vara ett alternativ när man inte står på 230v utan enbart får ström från solcellen.
Nina

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Intressant manick! Kanske inte för oss, eftersom vi använder Omnia på spisen. Strömförbrukningen på 12v (80watt) är acceptabel

FredrikR

HBK Medlem
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2025
Vi har 2st och tycker dom är jättebra. Tar en stund att värma men det gör vi ofta medan vi kör. Smidigt att förvara i, värma och äta i för att spara lite disk. Tar rätt mycket plats dock.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag tror inte att matlådevärmaren är lämplig att värma på gasolspisen
Nu har du nog missförstått det skrivna ordet. Jag föreslog inte att man ska värma matlådevärmaren på gasolspisen utan maten – det är en viss skillnad – eller ville du bara försöka göra dig lustig?

Pålle

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Varför inte prova att värma maten på gasolspisen?

Pålle
Jag tänker att det är få av oss som värmer mat på spisen under färd, vilket är poängen med en matlådevärmare, sådana sitter/satt i många lastbilar.
Sen vet jag inte ifall alla spisar klarar av att värma en matlåda så jämt o bra.

Vi värmer mat i mikron, funkar bra, fast inte under färd då jag monterat den i garaget.

Jag tror att en matlådevärmare kan funka för många på rull.

Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Vi tar ofta med oss färdiglagad infryst mat. Skulle vara perfekt om den gick att tina och värma i matlådevärmaren. Har micro men är beroende av 230V för att använda den.

PS. I vårt fall har det inget med stress att göra, bara att hitta en enkel, billig och fungerande lösning. DS.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Har blivit nyfiken på matlådevärmare, och upptäckt att en sådan kostar åtminstone ett par tusenlappar.

Är man fyra i familjen som vill ha färdig varm mat vid framkomsten blir det dyrt...

Pålle

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vi tar ofta med oss färdiglagad infryst mat. Skulle vara perfekt om den gick att tina och värma i matlådevärmaren. Har micro men är beroende av 230V för att använda den.

PS. I vårt fall har det inget med stress att göra, bara att hitta en enkel, billig och fungerande lösning. DS.
Jag kör mikron via invertern, smidigt när man vill värma färdiglagat, eller tina upp något fryst.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Nå har vel tråden kanskje gått litt OT? Slik jeg tolker TS @Nina gjelder det bruk av en slik enhet når bilen står parkert uten tilkobling til 230V, med kun solceller? Godt mulig jeg tar feil.

tordan

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
En sån matlåda skulle man haft i gamla Scanian på den tiden det begav sig.
Några sägs ha surrat fast plåt-mat-lådan ovanför grenröret på motorn en halvtimma innan matrast.
Tänk vilka aromatiska dofter som kom att beblanda sig med falukorven och makaronerna...:p
Den här mojängen skulle ju ha funnits för 50 år sedan, då hade det ju blivit en ren succé.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Det handlar ofta om att få ned vikt och storlek på prylar i en husbil. Där kommer Lunchlådan (12v) till pass.
Numera använder jag inverter (230v) sällan. Det finns så många adaptrar till 12v.

Toppen