• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mat för barnfamiljer

F

F.d. 24377

Guest
Hej alla barnfamiljer!
Vi ska snart ut på en lång resa i Europa. Har ni tips på barnvänlig mat som man enkelt kan laga i husbilen? Vi har dock ingen ugn.
MVH,
Familjen Lindberg
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Mat för barnfamiljer

Lagar ni maten själva hemma? Kör med samma i husbilen! Finns en aktuell tråd om vilka basvaror man kan ha med för matlagning i husbilen just nu, kolla där!
Frukost och kvällsmat, köp en Braun uppladdningsbar stavmixer, gör supergoda smoothies!
Ha alltid varmkorv i kylen samt korvbröd, perfekt att snabbt ordna enkel lunch vid de tillfällen då man har missat med planeringen!
Middag, ha fryst köttfärs i platta paket (tinar fort och är lätt att stuva i frysen), det kan lätt bli hamburgare, köttbullar, köttfärssås, tacos t.ex.
Köp kycklingfilé, strimla den i halvtinat tillstånd, packa i platta fryspåsar (zip-locks tror jag att de heter) och frys in. Perfekt att fräsa upp i lite smör, slå på creme fraiche eller grädda, lite kryddor efter smak, en buljongtärning kan räcka, puttra lite - klart! Servera med pasta.
Det finns hur många recept som helst som är enkla, se till att ha basvarorna i husbilen, ska man ha hel eller halvfabrikat tar det enormt mycket mer volym i frysen.
Ett annat tips för den som har ugn, baka pizzadeg hemma, knåda ut, lägg på det ni gillar, styckfrys kvartarna, sen är det bara att ta upp från frysen, in i ugnen i en kvart, tjugo minuter, sen är det klart!

/Ludde
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Mat för barnfamiljer

Vill ni ha det lättvindigt ska ni kolla affärens utbud av saker på burk, typ Köttsoppa, köttbullar i brunsås, osv. fint komplement är makaroner eller pulvermos. Pytttipanna är ju med lättlagat (om man köper den klar)
 
Toppen