• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

F

F.d. 53520

Guest
Hej är det någon som har någon bra idé på bolag som ger maskinskadeförsäkring på bilar över 8år ?
Verkar vara tunt på den fronten.
Det måste ju finnas många av oss som har bilar före 2008 men som ändå vill ha den tryggheten..
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Jag har också sökt försäkringsbolag som lämnar maskinskada för bilar äldre än 8 år. Har inte hittat något bolag ännu.

Är med i Caravan Club och dom håller på att förhandla om nytt försäkringsbolag. Dom ville ha in önskemål på försäkringen. Jag tog då upp detta som ett önskemål. Är det fler som är med i CC och vill ha förlängd maskinskada så är det ju inte fel att kontakta CC.

Kanske att husbilsklubben kunde förhandla med Folksam.

Kenneth
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Vad jag läser är att det är en assistansförsäkring, ingen maskinskadeförsäkring.
Erik
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Gå vidare in på deras hemsida!
Garanti På Väg » Midlandoil

Motorgarantin gäller oljerelaterade skador på motordelar och förutsätter att bilen omfattas av maskinskadeförsäkrlng (självriskeliminering). Efter maskinskadeförsäkringen ersätter Midland 100% av arbete och material.
 
F

F.d. 53520

Guest
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Tack.. Hur ligger de till när det gäller pris på servicen..?
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Men en assistansförsäkring erbjuder väl dom flesta konceptanslutna verkstäder idag i samband med service osv. Dessutom så är väl denna motorgaranti avhängd på att man har en gällande maskineskadeförsäkring? Så inget hör väl egentligen till frågeställningen eller?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Midland erbjuder en form av motorgaranti efter utgången maskinskadeförsäkring men den är inte i närheten av det skydd en vanlig maskinskadeförsäkring ger.
Den täcker endast oljerelaterade skador på främst de rörliga delarna inne i motorn. Viktigt att läsa villkoren noga.

Den täcker inte styrelektronik, växellåda, startmotor, bränslesystem, generator, grenrör, elsystem, avgasrening, kylsystem, servo, antispinn, ABS, AC, airbag, värmepanna, kylskåp, frys m.m. .m.m. som den ”vanliga” maskinskadeförsäkringen täcker.
Det är ju oftast dessa prylar som strular. Det är ytterst sällan man hör om en bil där motorn har totalhavererat.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Fast jag läser detta:

Motorgarantin gäller oljerelaterade skador på motordelar och förutsätter att bilen omfattas av maskinskadeförsäkrlng (självriskeliminering). ? Så svaret på trådskaparens fråga är väl absolut inte denna garanti? Dvs han måste ju ha maskinskadeförsäkring som han efterfrågar för bilar efter 8 år för att ens ha möjlighet till denna motorgaranti som då bara gäller oljerelaterade skador..
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Du får läsa lite mer.:)

Detta står bl.a. under punkt 1.2 i villkoren:
"Vidare åtar sig Midland att betala för oljerelaterade skador efter maskinskadeförsäkringen efter det att den löpt ut fram till 10 år eller 50 000 mil, vilket som kommer först."
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

HaHa jaja knappas det efterfrågade hur som :) Dessutom ska detta påbörjas då utav följande, Din bil kan gå in i garantin om den är högst 4 år eller har gått max 10 000 mil, vilket som kommer först Person-, last- och husbilar omfattas med maxvikt 5 ton. Om nu inte det står något annat under villkor med :) Konstigt att dom skriver olika under marknadsföringen och villkor..
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53520

Guest
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Så det kan ju vara en bra idé om vi från Husbilsklubben försökte påverka Folksam.
Vi borde ju vara några stycken med denna önskan..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Jag tror det blir svårt. Om inte annat fruktansvärt dyrt.

Någonstans kommer man till ett läge där riskerna för skador blir så stora så att det blir orimligt dyrt för bolagen att både ersätta och att administrera det kraftigt ökade antalet skadefall.
En 8 år gammal husbil som gått ett antal tusen mil är ju inte direkt ny längre.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

Så det kan ju vara en bra idé om vi från Husbilsklubben försökte påverka Folksam.
Vi borde ju vara några stycken med denna önskan..

Tveksamt om ägare av nyare bilar skulle vara intresserade av att sannolikt behöva betala flerdubbelt för maskinskadeförsäkring. Dessa skulle nog välja ett annat bolag.
Att maskinskadedelen idag är så relativt billig beror rimligen på att dyra motorhaverier är sällsynt på yngre fordon.

aake
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Maskinskadeförsäkring för bilar över 8år ?

If försäkringar har ju en tilläggsförsäkring som heter Stor Bil. Då har man maskinskada 10 år/12000 mil.

Självrisken ökar ju längre bilen har gått och är maximerad till 10.000 kr.

Jag tycker detta är ett bra upplägg men haken är att den inte gäller för husbilar.

Kenneth
 
Toppen