• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markkappa

BarbrooBjorn

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Österåker
HBK-Nr
979
Medlemskap
2023
Hej alla !

Har köpt ett förtält till markisen (Safari Residence). Mycket fint tält men något krångligt att montera. Brukanvisning endast på Internet !!!!? Med tältet levererades en markkappa som skall förhindra drag från bilens undersida. Dock fanns inen utrustning eller anvisning för montering. Vår bil saknar den skena som husvagnsägare använder för detta ändamål.

Kan någon tipsa om hur jag fäster markkappan; helst utan att borra hål i husbilen (Burstner I 690 Elegance 2004) ?????



bjorN
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Markkappa

Det blir nog till att fästa med tryck-knappar men hon-knappen måste skruvas fast och det kanske går att göra i plastlisten som brukar finnas i underkant.
Gjorde så på förra husbilen och det blir likadant på den nya.
Har man ingen plast att skruva i så får du nog sätta dit en kederlist och då blir det säkert mindre antal skruvhål.
 

Gaiefaj

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Tranås
HBK-Nr
394
Medlemskap
2024
Sv: Markkappa

Vi har inte nåt tält, men jag har tittat på ett. Jag tror att markkappan träs i, på nåt sätt, i benen/stagen som är mot husbilsväggen. Det jag sett, satt inte fast i husbilen utan var "utanpåligande"
Hoppas du förstår hur jag menar :swoon:

Anette
 

BarbrooBjorn

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Österåker
HBK-Nr
979
Medlemskap
2023
Sv: Markkappa

Tack för svaren ! Vad tror ni om sugkoppar ? Jag fäster fönstertäcket med stora sugkoppar och det fungerar hyggligt. Vet bara inte var dessa säljs - kanske någon vet ???


mvh

Barbroobjörn
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Markkappa

KAMA-tillbehör säljer lösa sugproppar.

Vi köpte några sådana till vårt egenhändigt tillverkade solskydd. Dessa fäster vi på insidan av rutorna men jag tycker inte propparna sitter så bra som jag hade förväntat.

Därför tror jag inte att dom fungerar utvändigt på bilen.

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Markkappa

Sugkoppar kanske fungerar så länge ytan är slät, ren och fri från vägsmuts.
Tror att både Kama och HS säljer reserv-sugkoppar till isolermattorna.
Vi har hittat sugkoppar för handduksupphängning mm som man spänner upp efter man tryckt dit dom. Det är en excenter som gör att dom suger fast ändå bättre.

Hittade sugproppar på http://www.kamafritid.se/
Husbilstillbehör.

T03-20.01
Sugpropp till thermomatta.
Lev. styckvis.
 
Senast redigerad av en moderator:
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Markkappa

til krabban
hos Panduro Hobby kan du købe små sugekopper med krog de sidder fint på ruderne både invendig og udvendig, vi har haft flere siddende udvendig i et helt år både sommer og vinter og de er aldrig løsnet, sad altid også når vi kørte
hilsen Marianne 788
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Markkappa

Tack för tipset, Michael o Marianne 788!

Jag ska besöka Panduro Hobby och titta på sugpropparna. Om propparna kan sitta kvar på rutan så kan vi ju bara hänga upp vårt solskyddet på krokarna - mycket bekvämare.

Tack än en gång

Detta kan ju även vara ett tips till "BarbrooBjorn"

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
;)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Markkappa

Panduros sugproppar verkar mera vara gjorda för pannlappar odyl.:wink:
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Markkappa

Ja, propparna kan se lite klena ut för att ha tunga saker på.

Men för min del och vårt solskydd som nästan väger ingenting, kan dom nog bli alldeles utmärkta.

Jag ska åka och köpa ett antal.

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D
 
Toppen