• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Markisen Omnistor på en Hobby

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Har en markis som inte vill gå in igen och när man vevar så hackar den bara. Vi fick "hjälpa" in den sist med att putta med en pinne. Dvs den hoppar över kuggarna förmodligen.
Finns det reservdelar att köpa till den och var i så fall tro?

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Har en markis som inte vill gå in igen och när man vevar så hackar den bara. Vi fick "hjälpa" in den sist med att putta med en pinne. Dvs den hoppar över kuggarna förmodligen.
Din markis heter Omnistor, ta reda på vilken modell du har. Sedan kan du söka på "Reservdelar Omnistor" så får du flera förslag var du kan hitta de delar du behöver.

Mvh / Roland

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Din markis heter Omnistor, ta reda på vilken modell du har. Sedan kan du söka på "Reservdelar Omnistor" så får du flera förslag var du kan hitta de delar du behöver.

Mvh / Roland
Tackar för svaret...!!!
Hej igen
Har försökt att kika under/över/sidan på markisen men står bara Omnistor på den. Inget mer info. Den är 3800 lång men det säger ju inget.
Hur får man fram modellen?
Kollat lite på nätet och det finns inte så många att välja på..... verkar vara samma till alla Omnistor markiser.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har försökt att kika under/över/sidan på markisen men står bara Omnistor på den. Inget mer info. Den är 3800 lång men det säger ju inget.
Kollat lite på nätet och det finns inte så många att välja på..... verkar vara samma till alla Omnistor markiser.
Veva ut markisen. På fästplattan mot väggen brukar det sitta en etikett

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Om det är denna markis du har så finns vevmekanismen här. Du måste kolla modellen du har.
Tommy

chakan

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33652
Medlemskap
2025
På vår sitter skylten i Skenan som går ut på höger sida ( har själv problem men vår fastnar i infällt läge på höger sida)
Om det är samma som vår sitter det en ” grön? Flärp som skall röra sig upp o ner lätt,
Den har kärvat förut på vår,
Min går lätt men nu verkar det fattas nåt för den känns för lätt att röra upp o ned,

Bilagor

• IMG_6534.jpeg
    IMG_6534.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 28
  • IMG_6533.jpeg
    IMG_6533.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 28

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
På vår sitter skylten i Skenan som går ut på höger sida ( har själv problem men vår fastnar i infällt läge på höger sida)
Om det är samma som vår sitter det en ” grön? Flärp som skall röra sig upp o ner lätt,
Den har kärvat förut på vår,
Min går lätt men nu verkar det fattas nåt för den känns för lätt att röra upp o ned,
ok. Tack för detta info. Ska kolla om jag har det likadant.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
ok. Tack för detta info. Ska kolla om jag har det likadant.
På vår 8000 är det inte en grön "flärp" utan två vita. Jag fick inte ut vår markis men lyckades bända så mycket att jag fick fingern emellan och tryckte upp den yttersta av dessa och då lossnade markisen. När jag kollade vidare så insåg jag att det samlats mycket smuts tom grus vid den ända som krånglade så det behövdes en riktig rengöring och uppföljning av de rörliga delarna. Antar att detta lika gärna kunde påverkat lösningen vid invevning.

Hälsningar
Peter

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
På vår 8000 är det inte en grön "flärp" utan två vita. Jag fick inte ut vår markis men lyckades bända så mycket att jag fick fingern emellan och tryckte upp den yttersta av dessa och då lossnade markisen. När jag kollade vidare så insåg jag att det samlats mycket smuts tom grus vid den ända som krånglade så det behövdes en riktig rengöring och uppföljning av de rörliga delarna. Antar att detta lika gärna kunde påverkat lösningen vid invevning.

Hälsningar
Peter
Hej Peter
Jag får ut markisen lätt men inte tillbaka detta sen utan att det hoppar över kuggarna. Men tack för tanken om smuts och grus. Ska kolla det sen när jag kommer till husbilen nästa gång.
Jocke

Toppen