• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markis

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Vill ha åsikt om! Vi har 3 m markis på vår bil men den ser lite ynklig ut och ger dåligt skydd..man kan ha 3,5 m.Nu funderar vi om man skulle köpa 3,5 m markis... att ger den 50 cm någon mer skydd och är det värt pengarna?

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Sv: Markis

Då måste det ju till nya fästpunkter, i alla fall på ett ställe. Min första tanke var att det kan vara en risk för läckage där den nuvarande markisen är fäst. /Jeanette

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag hörde en försäljare säga något vettigt en gång (till skillnad mot mycket annat de säger :D)...Om man skall köpa en markis så skall man ta en som är så stor som möjligt, för det är nog ingen som har retat sig på en för stor markis, men däremot många som varit sura för att den är för liten... Men frågan är nog ändå om en halvmeter extra är värt besväret och kostnaden för att byta ut den som man redan har. Kan ni inte rulla ut den och försöka lägga en wellpappskiva eller dyl. ut på sidan av den för att få en känsla av hur en extra halvmeter känns.

M.v.h. JANKRO.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Hej, jag hörde en försäljare säga något vettigt en gång (till skillnad mot mycket annat de säger :D)...Om man skall köpa en markis så skall man ta en som är så stor som möjligt, för det är nog ingen som har retat sig på en för stor markis, men däremot många som varit sura för att den är för liten... Men frågan är nog ändå om en halvmeter extra värt besväret och kostnaden för att byta ut den som man redan har. Kan ni inte rulla ut den och försöka lägga en wellpappskiva eller dyl. ut på sidan av den för att få en känsla av hur en extra halvmeter känns.

M.v.h. JANKRO.

Wellpapp är en bra förslag,,tack! Markiset är placerat långt fram och då blir uteplatsen mindre. Om man flyttar markiset bakåt halvmeter så hamnar markis armen mitt på dörren och går inte att öppna eller måste vara öppet hela tiden.

Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag ville ha en 4,5m markis till min nya bil.
Fabriken hävdar bestämt att det är 4m som gäller för vår bil, det har med fästpunkter och vridstyvhet att göra.
Kolla detta med leverantören så att inte ev garantier går åt skogen, (vet inte hur gammal din bil är).

F

F.d. 18368

Guest

Vi köpte vår husbil i våras och har till dags dato kört ungefär 700 mil utan att rulla ut markisen en ända gång. Vi har förstås aldrig stannat längre än över natten på något ställe så det är nog annorlunda om man står några dagar på en camping och solen skiner starkt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

En halv meter mer markis ger inte så mycket större fördelar. Det är inte värt kostnaden, jobbet eller de ganska begränsade fördelar det ger.

En liten markis kan bli mer användbar om man skaffar en markissida. Den täcker vid regn, sol, vind mm. Sedan kan man skaffa två sidor. Det finns också frontskydd mot sol, vind, regn mm. Så det finns enklare och billigare sätt att göra en 3 meters markis mer användbar än att byta ut den.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Våran markis slutar mitt över bodelsdörren när den står öppen.
Vid regn så måste man ha dörren stängd vilket inte alltid är bra.
Det finns plats att montera en längre, och jag förstår inte varföt man inte har gjort det ifrån början.
Nej, en markis skall vara s lång som bilen medger.
/Pentti

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Jag tycker det också att markisen skall vara så lång som möjligt!! Att byta en markis är inte så stort jobb,men kostnaden är kanske lite för stor.
Jag hittade i Tyskland rätt så bra pris för 3,5 m Fiamma markis levererat hem till dörren för 470€. Och se kanske man får nån krona tillbaka för den gamla markisen.

F

F.d. 2621

Guest

Jag förstår och inser, att det kan vara skönt att få skugga för en gassande sol när man besöker varmare länder regelbundet. Det gör inte vi.
Jag inser också värdet av en markis när man vintercampar och vill skydda sig litet extra med markissidor eller t o m med ett förtält. Det gör vi inte heller.

När jag diskuterade markisfrågan med en säljare av vår ev. nya bil, sa han, att förstagångsköpare nästan utan undantag vill ha markis på bilen, men att andra- och tredjegångsköparna osv mer och mer struntar i den utrustningsdetaljen.

Något att tänka på onekligen. Den kostar pengar, väger ca 40 kilo, högt upp på bilen och man törs ju bara sällan lämna den utrullad över natten med tanke på en del oväsen och skaderisk vid hård vind.

För oss, som bara reser i Skandinavien och under sommarhalvåret, kanske en endast 2 m lång och 1 m djup markis över entrédörren vore ett alternativ? För att ändå kunna ge våra svarta hundar skugga har vi i alla fall såväl vårt utställningstält som lösa parasoller med i bilen och som vi kan ställa i rätta lägen.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

På våran Burstner Solano T 728 G gick inte markisen fram över dörren.Vi har set samma modell med längre markis och påpekade detta hos handlaren som sa att så var den när vi var och provkörde.Har själv flyttat markisen fram över dörren ,men då får man istället stå ute i regnet när man ska packa inn grejor i garaget.Dåligt att Burstner vill spara några hundringer för att få ner priset.Att man inte skickar ut någon som testar husbilen en vecka för att kolla sånt som köperen blir irriterad på sen.Det spelar ingen roll vilken husbil man väljar....alltid hittar man idiotiska felkonstruktioner.Kännar ni igen det?:confused:

Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

På våran Burstner Solano T 728 G gick inte markisen fram över dörren.Vi har set samma modell med längre markis och påpekade detta hos handlaren som sa att så var den när vi var och provkörde.Har själv flyttat markisen fram över dörren ,men då får man istället stå ute i regnet när man ska packa inn grejor i garaget.Dåligt att Burstner vill spara några hundringer för att få ner priset.Att man inte skickar ut någon som testar husbilen en vecka för att kolla sånt som köperen blir irriterad på sen.Det spelar ingen roll vilken husbil man väljar....alltid hittar man idiotiska felkonstruktioner.Kännar ni igen det?:confused:

Jag känner igen allafall då när det ingår något extra i grundpriset så brukar det fattas halvmeter här och där:mad:

Toppen