• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis tips och råd

Keu

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
31097
Medlemskap
2024
Jag har en liten husbil på 5,5 meter.
Har ingen markis idag, funderar på en som är 3,5m. Vilket märke skall man satsa på? Skillnader? Tips och råd
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har en liten husbil på 5,5 meter.
Har ingen markis idag, funderar på en som är 3,5m. Vilket märke skall man satsa på? Skillnader? Tips och råd
Tips 1 kolla hur mycket lastvikt du har. Dom väger endel.

Tips 2 behöver du den?
Vi har markis. Använder den sällan. Blåser det är det risk för skador på husbilen. På många ställplatser är det asfalt. Går inte att sätta fast i marken då.

Jag har en tule markis och den funkar fint men hade den inte suttit på vid köp så hade jag inte satt dit nån
 
  • Gilla
Reaktioner: Keu

Keu

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
31097
Medlemskap
2024
Hade en Thule på min gamla husbil. Den och stormlinor åkte ut när jag parkerade.
Den satt på vid köp. Nu kan jag välja fritt mellan Thule, Dometic, Fiamma osv… men vill ha åsikter om märken. Frågeställningar så som du skrev osv. Vilken är mer stabil, prisvärd och hållbar.

Har 555kg i lastvikt. :) Fattar inte varför de vägde in den på 3400 ist för 3500…
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Om du inte gjort det så väg bilen så som den står idag. Lita inte vad som står i pappren på tjänstevikten. Därefter ser du vilket utrymme du har för last och hur mycket du kan avvara för en markis.
vad gäller märke så skiljer det inte nämnvärt mellan de stora märkena. Har haft Thule tidigare och har en Fiamma nu, ingen skillnad i kvalité kan jag tycka. Satsa också på en uppsättning bra stormband. Jag förankra alltid min så fort jag ska stå över natt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om du inte gjort det så väg bilen så som den står idag. Lita inte vad som står i pappren på tjänstevikten. Därefter ser du vilket utrymme du har för last och hur mycket du kan avvara för en markis.
vad gäller märke så skiljer det inte nämnvärt mellan de stora märkena. Har haft Thule tidigare och har en Fiamma nu, ingen skillnad i kvalité kan jag tycka. Satsa också på en uppsättning bra stormband. Jag förankra alltid min så fort jag ska stå över natt.
Håller med om att väga. Mindre förra HB hade drygt 500 kg lastvikt men med frugan och 2 vuxna barn mat och semesterpackning, lite vatten, halv dieseltank var det bara 60 kg lastvikt kvar. Bra att väga bilen på rikigt när den är resklar innan markismontering.

Sen som du skrev är kvalitén på dom stora märkena rätt likvärdiga...
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
På förra bilen hade vi en Fiamma, den krånglade aldrig. Veven hade en krok i ändan som var enkel i handhavande.
Nuvarande bil har Thule, mera tveksamt. Vevens ända har en bajonettfattning som altid är bökig, tveksam konstruktion. Benens låsning likaså, en snäpphistoria istället för en skruv som Fiamma hade.
 
  • Gilla
Reaktioner: Keu

Keu

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
31097
Medlemskap
2024
Om du inte gjort det så väg bilen så som den står idag. Lita inte vad som står i pappren på tjänstevikten. Därefter ser du vilket utrymme du har för last och hur mycket du kan avvara för en markis.
vad gäller märke så skiljer det inte nämnvärt mellan de stora märkena. Har haft Thule tidigare och har en Fiamma nu, ingen skillnad i kvalité kan jag tycka. Satsa också på en uppsättning bra stormband. Jag förankra alltid min så fort jag ska stå över natt.
Jo jag har lärt mig att skall jag kunna sova bra så vevas markisen in på natten. På min gamla husbil hade jag den ute vissa nätter. O hörde hur den lät när det blåser lite. Stormband absolut om jag tar ut den och lämnar de en stund :)

Vikten har jag lite koll på. Har gjort lite saker för just viktens skull. Tex monterat ner cykelställ som aldrig användes. Hyllplan osv i bilen. Allt räknas i slutet :)
 

namvan

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
22511
Medlemskap
2024
Fiamma bäst tycker jag. Skaffa fästen att sätta på sidorna så behöver du inte bry dig om underlaget.
 
Toppen