• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markbundna kanaler

R

rolfaxel

Guest
Hej
Är det någon som vet om det går att få in markbundna kanaler med en snipe antenn?

Sv: Markbundna kanaler

Hej
Är det någon som vet om det går att få in markbundna kanaler med en snipe antenn?

Borde gå med ett canal digital-kort.
Jag har parabol på hb, men saknar kort, har dock provat med kompisens kort,
och det funkade med SVT.

Edit: fast det är förstås via satellit.

Senast ändrad:

Mycket intressant fråga, men Snipe går inte att ställa i alla 360grader. Den är förprogrammerad för 10 olika satelliter och jag antar att riktverkan är för kraftig.
Ska testa vid nåt tillfälle...

Enligt instruktionerna är den bra tillverkad för Satellit TV, det finns paraboler med tillsats för marksänd Tv men det har inte denna. Sänder ju på olika frekvensområden.

Har precis köpt en Snipe och den är bara för Satellitmottagning, men TV´n jag fick till har två ingångar, en för vanlig antenn (markbundna kanaler) och en för parabolen (Snipe). Det innebär att vi kan se även markbundna fria kanaler om parabolen skulle strula. Har alltså två antenner på husbilen.
Har valt att behålla den vanliga antennen, eftersom om man kommer tillräckligt långt söderut i Europa, så får man inte in Viasat eller Canal Digitals sändningar med parabolen. Finns gott om markbundna kanaler i Italien och Slovenien, Kroatien mfl.

Har precis köpt en Snipe och den är bara för Satellitmottagning, men TV´n jag fick till har två ingångar, en för vanlig antenn (markbundna kanaler) och en för parabolen (Snipe). Det innebär att vi kan se även markbundna fria kanaler om parabolen skulle strula. Har alltså två antenner på husbilen.
Har valt att behålla den vanliga antennen, eftersom om man kommer tillräckligt långt söderut i Europa, så får man inte in Viasat eller Canal Digitals sändningar med parabolen. Finns gott om markbundna kanaler i Italien och Slovenien, Kroatien mfl.

Jag lät också den marksända antennen sitta kvar när jag monterade snipen.
Till snipen har vi svt-world. Men vi använder den vanliga antennen lika mycket när vi är söderöver.
Ibland hamnar man bakom ett hus eller i en skog så man inte får kontakt med sateliten, och då använder vi den marksända och har det lokala tv-utbudet.
Krister.

Tillbaka
Toppen