• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Manöverpanel tankar och el.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 130 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: LMC 6600 ti
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elektronik
Min utetemp mätare i manöverpanelen/informationsdisplayen för tankar och el, har slutat att fungera. Den visar "mer än" 60 grader hela tiden. Är det någon som kan hjälpa mig med en diagnos och kanske en lösning! :)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Eftersom den visar en temperatur är det förmodligen inte fel på instrumenter. Beroende på om sensorn är av NTC - (negativ temperatur coefficient) eller PTC - (positiv temperatur coefficient) typ så har du antingen avbrott eller kortslutning på kabeln till sensorn.
Troligtbis är det NTC, och då skall motståndet minska med ökad tenperatur.
Givetvis kan det också vara fel på själva sensorn. Leta reda på sensorn som brukar sitta längst fram bakom/under spoilern eller bakom grillen. Kolla om den eller dess kabel är skadad.
Man kan mäta sensorn med en ohm-meter. Motståndet skall ändra sig om man värmer eller kyler sensorn.
Det troligaste är att kontakterna till sensorn är oxiderade. I så fall rengör och spruta på WD40.

G

gigge

Guest
Hej
Ja det var bodelsbatteriet jag menade, för det är väl därifrån det matas?

Är du osäker kan du försöka bilbatteriet också, men va obs på om du t.ex har kod på bilstereo mm.

Hoppas det löser dig.

Toppen