Vi har nyligen köpt en Hymer 504 från 2007. På manöverpanelen kan man förutom bodelsbatteriets spänning också avläsa hur många Ah som återstår. Jag är inte någon expert på elfrågor, men efter att ha observerat panelen sedan vi köpte den så tror jag att uppgiften om återstående Ah görs enligt följande: Man matar in vilken kapacitet batterierna har. En algoritm omvandlar detta till hur många Ah man kan ta ut ur batteriet. När batteriet fulladdas på 220V så visas denna siffra. Därefter beräknas återstående kapacitet utifrån vad som tillförs resp. tas ut från EBLen. Är det någon som kan bekräfta att det är så det fungerar alt. korrigera mig?
Finns det någon som har erfarenhet av hur bra visningen fungerar i praktiken? Härom dagen åkte vi hem efter en kortare camping. Panelen visade då att det återstod 38Ah. När vi startade bilen visade panelen ett tillskott som varierade mellan 3-6 A. När vi kom hem efter en dryg timme så visade panelen fortfarande att det återstod 38Ah. Dels tycker jag att ett överskott på enbart 3-6 A från generatorn när bara kylskåpet drar ström är väldigt lågt och dels förstår jag inte hur kvarvarande kapacitet kunde vara oförändrad. Någon kunnig som har något bra svar?
Bilen har även en solcell som är kopplad direkt på batteriet, vilket innebär att laddningen inte syns i panelen. Finns det några fördelar resp. nackdelar med att koppla solcellen direkt på batteriet istället för via EBLen (förutom att det inte syns på panelen)?
Blev kanske lite ostrukturerat med så många frågor i samma tråd, men eftersom allt på sätt och vis hänger ihop så tyckte jag det var lättast så.
Finns det någon som har erfarenhet av hur bra visningen fungerar i praktiken? Härom dagen åkte vi hem efter en kortare camping. Panelen visade då att det återstod 38Ah. När vi startade bilen visade panelen ett tillskott som varierade mellan 3-6 A. När vi kom hem efter en dryg timme så visade panelen fortfarande att det återstod 38Ah. Dels tycker jag att ett överskott på enbart 3-6 A från generatorn när bara kylskåpet drar ström är väldigt lågt och dels förstår jag inte hur kvarvarande kapacitet kunde vara oförändrad. Någon kunnig som har något bra svar?
Bilen har även en solcell som är kopplad direkt på batteriet, vilket innebär att laddningen inte syns i panelen. Finns det några fördelar resp. nackdelar med att koppla solcellen direkt på batteriet istället för via EBLen (förutom att det inte syns på panelen)?
Blev kanske lite ostrukturerat med så många frågor i samma tråd, men eftersom allt på sätt och vis hänger ihop så tyckte jag det var lättast så.