• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mamma eller matte, pappa el husse?

H

hianders

Guest
Är bara lite nyfiken på hur många av er som har husdjur, framförallt hundar kanske, och säger mamma och pappa istället för matte och husse.

I vår familj säger jag nog mestadels mamma och Hasse säger husse. Ibland blir det förståss matte men oftast: kom till mamma!

mamma/matte Inger
:wideeyed:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.678
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mamma eller matte, pappa el husse?

Vi blandar, ibland blir det det ena och ibland det andra. Men jag tror att det mest är mamma och pappa för han är ju vår lilla sladdis.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Mamma eller matte, pappa el husse?

farsan o morsan inger,,vårat enda barn som aldrig flyttar hemifrån,,vi kallar också han för #lelleman#,,då viftar han på svansen,,teddis farsa:p
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Mamma eller matte, pappa el husse?

Nej, här är det Matte o Husse!
Däremot får hunden heta Moltaz Hallemyr eller Lilleman.

Fru Myra
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Mamma eller matte, pappa el husse?

Jag säger aldrig "Husse" och definetivt aldrig "Pappa"..... men därimot så andvänder jag deras namn först innan jag ber dem komma, så de vet vilken jag pratar med.

Eftersom jag själv ger dem både husrum(Husse) och maten(Matte), så skulle jag isåfall behöva titulera mig som ...."Masse" eller kanske "Hutte" :confused:
mvh Stig
 
H

hianders

Guest
Sv: Mamma eller matte, pappa el husse?

Varför inte "hen" som är så modernt idag?!! Titta på Stig i ICA-reklamen :)

Inger
:wub:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Mamma eller matte, pappa el husse?

Efter att ha pratat runt bland folk från olika europeiska länder har jag funnit att det är bara svenskan som har särskilda namn (husse&matte) på djurägare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.937
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mamma eller matte, pappa el husse?

Jag försöker att inte säga varken eller. Men med väldigt liten framgång. Promenerar med katten i koppel en runda runt huset och ut på gatan varje dag före jobb och varje eftermiddag. Det blir ett jäkla liv om detta missas. Kommer ofta på mig själv att jag pratar med henne med en sån där glyttigt, lite gnällig röst typ: Hur är de med husses och mattes lilla kissekatte idag. Visst är du världens finaste kissemjaukissekatt. Osv. Inte så sällan med förtjusta fniss från omgivningen. Sen vet jag ju att kattkräket egentligen struntar i vad jag säger så länge hon får mat, kärlek, rätt uppmärksamhet, promenader och jag använder ett bra röstläge..., suck! :oops:

:-/<rister
 
Toppen