Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Sv: Makrofoto
Läckert! Ser ut att vara samma sorts spindel som den här

Hela augusti har jag observerat en spindel som hela tiden har suttit och fortfarande sitter på samma tistelblad. Jag har fotograferat den många gånger men den är inte speciellt samarbetsvillig, den vänder helst baken mot kameran. Men jag har i alla fall fått några bilder snett framifrån genom smygteknik. Jag vet inte vilken art det är men jag tror att den kanske tillhör familjen käkspindlar.
Visa bilaga 60104
Här har den vänt baken till. Den har åtta ögon så den har säkert koll på mig ändå.
Visa bilaga 60105
Här ser man ögon sitta i två rader med fyra i varje. Ögonen i den nedre raden är mindre än ögonen i den övre.
Visa bilaga 60112
Här ligger den och lurpassar på ett byte. Den spinner inget vackert nät spänner bara upp några mycket tunna trådar kors och tvärs runt platsen där den ligger. Svåra att se på bilderna, skärpan ligger ju inte rätt.
En myra har precis klarat sig.
Visa bilaga 60106
Här har den sträckt ut sig ordentligt.
Visa bilaga 60107
Också ett sätt att ligga på.
Visa bilaga 60108
Störd av fotografen.
Visa bilaga 60109
Nästa ögonblick.
Visa bilaga 60110
Först nu vet jag att spindel är en hona. En natt förra veckan fick hon tydligen herrbesök. Beviset är denna bild. Skinnet av hane upphängt på tork. Det lär vara vanligt att hanen får offra livet för att honan ska få ett ordentligt mål mat efter parningen.
Visa bilaga 60111
Tre dagar innan denna händelse så bosatte sig en annan hona på samma tistel bara 15-20 cm bort från den första. Även hon fick herrbesök samma natt och denna kavaljer rönte samma öde, utsugen och upphängd.
Inte någon gång har jag sett något skinn av ett byte sitta upphängt i nätet. Den äran får nog bara hanar.
Klicka för större bild
Birger
Läckert! Ser ut att vara samma sorts spindel som den här