• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Makro-objektiv till Nikon D7100 ?

F

F.d. 50421

Guest
Hejsan,

Jag har tänkt att införskaffa ett makro-objektiv till min Nikon D7100 och skulle verkligen uppskatta om ni (någon) kunde assistera
vilket objektiv jag ska välja.

Har kollat på följande tillverkare: Nikkor förståss (dyrt), Sigma o Tamron (vet ej kvalitet) så kom gärna med förslag.

Tacksam för all assistans.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Makro-objektiv till Nikon D7100 ?

Här kan du läsa recensioner om Nikons original Micro Nikkor 105/2,8 http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11880

Har själv ett sådant. Om du tycker det är dyrt, köp ett begagnat.

Köper du ett nytt så har du å andra sidan ett bra andrahandsvärde.

Om du är medlem i Fotosidan.se (gratis) så kan du leta bland annonserna. Ser t.ex. att det finns ett Micro Nikkor 105 med VR till salu i Dalarna för 5000 kr.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Makro-objektiv till Nikon D7100 ?

Satsa på Nikon objektiv alltid bra kvalitet och stabilt andrahandsvärde
Med en DX kamera som din är 85 mm objektivet bra och prisvärt
/Thomas
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Makro-objektiv till Nikon D7100 ?

Jag skulle vilja svara att allt beror på din plånbok i första hand. Att ensidigt peka ut Nikon som den enda värdiga producenten av bra optik tycker inte jag är rättvist. De stora "pirattillverkarna", Tokina, Tamron och Sigma, presterar samtliga väldigt bra makroobjektiv. Nikons 105 har vibrationsreducering och det kan vara en fördel i vissa lägen.

Ett annat tips är att inte måla in sig i DX-facket när det handlar om lite längre brännvidder. Förr eller senare vill du kanske byta till FX och då har du plötsligt väldigt begränsad nytta av ditt gamla DX-objektiv. FX-objektiv gör sig oerhört mycket bättre på DX med tanke på vinjettering och skärpa då de kritiska hörnen och kanterna hamnar en bra bit utanför bildytan i DX-formatet.

Ett tips är att gå in på tidningen Fotos testarkiv: Welcome to Tidningenfoto Testarkiv

Lycka till!
 
F

F.d. 50421

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Makro-objektiv till Nikon D7100 ?

Tycker du även ska titta på Tamrons 60 mm-optik: tamron 60 nikon | eBay

En fördel som jag uppskattar är, att det har internfokusering. (Det blir alltså inte längre när man "kryper närmare".)

Detta objektiv finns dessutom recenserat i ett av Fotos tester.

Använder själv objektivet även för en del porträttfotografering.
 
Senast ändrad:
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Makro-objektiv till Nikon D7100 ?

Hej,
Nikon är såklart outstanding, men om plånboken styr är Tamron SP 90 2.8
mycket prisvärt. Är supernöjd med mitt...Det har fått väldigt fina vitsord i olika tester dessutom. Klar 2:a efter Nikon..
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Makro-objektiv till Nikon D7100 ?

Hej!

Köpte ett likadant för ett år sedan. Mycket bra för det priset.

MVH
Uno Larsson

Skratt hälsar
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Makro-objektiv till Nikon D7100 ?

Micro Nikkor 105 / 2,8 är originalet. Toppen optik, speciellt för makro och porträtt.
Det finns säkert begagnade på Blocket eller Tradera.
Jag köpte ett nytt via internet från en handlare i Tyskland och gav ca 7500,- kronor för det för ca. 4 år sen.
 
Toppen