• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor MAF Sensor utanför område

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Hej! Vi lämnade bilen på service, inkl kamremsbyte+vattenpump körde hem bilen, inte ens 1 mil. Startade upp bilen några dagar senare och check engine lampan lyser.

"MAF sensor utanför område"

Något som råkat ut för något liknande och vad det kan bero på? Tänker att de borde vara något de råkat ha sönder på servicen istället för att ordna bilen, som för övrigt gått som en klocka tidigare utan problem...

Ganska ny bil, 2017. Fiat motor, gått 3800 mil.
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Någon slang i insugssystemet som inte återmonterats rätt?
MAF sensor sitter 180 grader fel/omkastad i flödesriktningen?
Kontaktstycket har åkt ut?
MAF kabeln klämd någonstans?

Kamremen felmonterad? = fel kamtider.
Ok kan bero på mycket alltså, får hoppas de anser att det ingår i servicen/ på grund av servicen de utförde, och att man inte behöver betala ytterligare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Monterar man normalt ner MAF när man byter kamrem, vattenpump, luftfilter?
Det beror på hur åtkomsten är.
I detta specifika fall har jag ingen aning, vet inte ens vilken motor vi talar om.

Det troligaste enligt mig, är att kamaxel och vevaxel inte har rätt läge i förhållande till varandra.
Detta är 100% påverkat av ett kamremsbyte, måste bli rätt vid montering av nya kamremen.
Problemet uppstod efter en mil, "smoking gun" map jobbet med kamremsbytet.
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Helt galet, lämnade bilen nu igen och fick svaret att MAF sensor börjar ge sig. Inget fel från deras sida. Skulle kosta ytterligare 5000:- att byta inkl. arb. Ångrar bittert att man lämnat en bil på s(tor)ervice och får tillbaka en "trasig".
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Omfattas inte MAF sensorn av 5 års garantin för avgasreningen. Jag kan ha fel.
Sen finns ju maskinskada också. Men nog om det.

Vad tråkigt att verkstaden inte tar ansvar för att kolla vad som har hänt.

Om de har bytt luftfilter och inte varit så noggranna kan det ha kommit in skräp i insuget.
Om jag inte har fel så bygger tekniken i sensorn på att det är en varmtrådsgivare.
Om den blir smutsig mäter den fel.

Hur har verkstaden kommit fram till att sensorn är trasig.
Har dom bara läst av felkoder. De har ju faktiskt varit och rotat under motorhuven.



Jag hade min personbil på service ganska nyligen.
Jag fick bromsvätskan bytt.
När jag kom hem såg jag att det var bromsvätska överallt på motor, växellåda balkar etc. Stora pölar + toppfylld behållare.
Påfyllningsslangen från deras hade brustit.
Bilen lämnades ut på det sättet och ingen info till mig.
Och en massa strul efteråt.
Den verkstaden kommer inte att få röra min bil igen.


Stå på dig och ge dig inte. Om dom vill ha dig som kund i fortsättningen så borde dom lösa problemet.
Hoppas att det går bra.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Volvo ville ha 4300:- när våran gav upp. Trodo.se ville ha ca 350:- för en.
Samma bosch nr men den enda skillnaden var att det inte stod Volvo på den. Och tog mig ca 10 minuter att byta.
Följ insugs röret/slangen från luftfiltret mot motorn så borde du hitta sensorn.
Det finns även speciell rengörings spray för MAF sensorn.
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Omfattas inte MAF sensorn av 5 års garantin för avgasreningen. Jag kan ha fel.
Sen finns ju maskinskada också. Men nog om det.

Vad tråkigt att verkstaden inte tar ansvar för att kolla vad som har hänt.

Om de har bytt luftfilter och inte varit så noggranna kan det ha kommit in skräp i insuget.
Om jag inte har fel så bygger tekniken i sensorn på att det är en varmtrådsgivare.
Om den blir smutsig mäter den fel.

Hur har verkstaden kommit fram till att sensorn är trasig.
Har dom bara läst av felkoder. De har ju faktiskt varit och rotat under motorhuven.



Jag hade min personbil på service ganska nyligen.
Jag fick bromsvätskan bytt.
När jag kom hem såg jag att det var bromsvätska överallt på motor, växellåda balkar etc. Stora pölar + toppfylld behållare.
Påfyllningsslangen från deras hade brustit.
Bilen lämnades ut på det sättet och ingen info till mig.
Och en massa strul efteråt.
Den verkstaden kommer inte att få röra min bil igen.


Stå på dig och ge dig inte. Om dom vill ha dig som kund i fortsättningen så borde dom lösa problemet.
Hoppas att det går bra.

Ja det är helt otroligt. De ringde drygt en timme efter att jag lämnat in den, och kollat "allt", och att det var ett olyckligt sammanträffande. Mer eller mindre synat av motorn och läst av felkoder. Pratat med annan verkstad som skulle ta 2000 att byta samma sensor. Men de tycker liksom jag att det är ett väldigt märkligt sammanträffande, då det snarare borde bero på läckage eller liknande snarare, eller något annat som inte rätt ditsatt.

Inte alltid man får vad man betalar för, då jag valde verkstaden eftersom de är den större verkstaden i stan.

Tack, och detsamma med din bil!
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Volvo ville ha 4300:- när våran gav upp. Trodo.se ville ha ca 350:- för en.
Samma bosch nr men den enda skillnaden var att det inte stod Volvo på den. Och tog mig ca 10 minuter att byta.
Följ insugs röret/slangen från luftfiltret mot motorn så borde du hitta sensorn.

Ojdå det var lite skillnad. Ja den sitter relativt lätt till för att vara en fiat motor. Redan kommit ner från 5000 till 2000 på annan verkstad. Tack för tipset, kan vara värt att köpa där om det är den som trots allt gett upp.
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Jag servade min förra husbil en gång, På Hedin Bil i Göteborg, och när de bytte luftfiltret så noterade inte meken att en mus hade bosatt sig där under vintern, musen föll vidare ner i luftinsuget vilket inte heller noterades. När jag hämtade bilen gick den jättedåligt och det rykte rätt friskt ur avgasröret. Genererade inga användbara felkoder. Jag fick byta verkstad till en som verkligen förstår hur en motor fungerar och inte blint förlitar sig på en dator för att få problemet åtgärdat. Hedin menade först att det var gasspjället som av en slump hade gått sönder samtidigt som services gjorde - det var det inte =)

Jag har ingen kunskap om det kan vara detta du råkat ut för, men poängen är väl kanske att det litas lite väl mycket på vad datorerna säger.
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Jag servade min förra husbil en gång, På Hedin Bil i Göteborg, och när de bytte luftfiltret så noterade inte meken att en mus hade bosatt sig där under vintern, musen föll vidare ner i luftinsuget vilket inte heller noterades. När jag hämtade bilen gick den jättedåligt och det rykte rätt friskt ur avgasröret. Genererade inga användbara felkoder. Jag fick byta verkstad till en som verkligen förstår hur en motor fungerar och inte blint förlitar sig på en dator för att få problemet åtgärdat. Hedin menade först att det var gasspjället som av en slump hade gått sönder samtidigt som services gjorde - det var det inte =)

Jag har ingen kunskap om det kan vara detta du råkat ut för, men poängen är väl kanske att det litas lite väl mycket på vad datorerna säger.
Ja, det är bara dom som används verkar det som. Ingen större kunskap dessvärre ser det ut som.
Är det inte dax att hänga ut verkstaden
Mjo absolut, så snart jag hämtat bilen och om de inte gör rätt för sig.
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej! Vi lämnade bilen på service, inkl kamremsbyte+vattenpump körde hem bilen, inte ens 1 mil. Startade upp bilen några dagar senare och check engine lampan lyser.

"MAF sensor utanför område"

Något som råkat ut för något liknande och vad det kan bero på? Tänker att de borde vara något de råkat ha sönder på servicen istället för att ordna bilen, som för övrigt gått som en klocka tidigare utan problem...

Ganska ny bil, 2017. Fiat motor, gått 3800 mil.
Kamremsbyte vid 3800 mil? Tillverkarens rekomandation att byta så tidigt? Mvh Franco
 
Toppen