• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Madrasser i vinterförvar

F

F.d. 53126

Guest
Vi har en Adria årsm. -10. Jag undrar hur gör ni med madrasserna under vinterförvaring i kallt garage. Kan man lämna dem i bilen eller bör man förvara dem i varma utrymmen?

K

Kimobo

Guest
Sv: Madrasser i vinterförvar

Hej

I den "gamla" -08 Adrian så hade vi madrasserna i bilen över vintern då den stod i ett kallt uthuts. De tog ingen skada av det. Men jag hade måga Torrbollar och VC pappersrullar
runtom i bilen som drog åt sig fukt. Tog ut en ny Adria S670SL i förra veckan, men dess madrasser tar vi nog in i värmen, mest beroende på att vi har mer lediga utrymmen inomhus.

Leif

F

F.d. 7282

Guest

Ställ madrassererna på högkant. Torrbollar tror jag inte ett dugg på, det är bättre med bra ventialation.
Så ställ takluckorna lite på glänt om du har möjlighet.

// Pär

F

F.d. 8036

Guest

Har haft husvagn eller husbil sedan 1977.

Dessa har alltid stått utomhus under hela året. Vi har aldrig tagit in några dynor,madrasser eller mattor och ej heller använt torrbollar eller annat för att
försöka reglera fukten i luften.

Har aldrig haft något problem med fukt eller mögel i fordonen.
Det ska tilläggas att min fru har astma och är väldigt känslig för mögel och dylikt.

Det viktigaste är naturligtvis att luftcirkulationen är bra i bilen och finns det inte luftspalter mellan inredning och vägg och upp genom överskåpen kan det nog vara ide att öppna skåpen och dra ut dynorna från väggen så luften kommer till.

Det är min erfarenhet.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52919

Guest

Vi har gjort lika sen 70- talet och i kylskåp med dörr på glänt har vi haft dagstidningar för att suga åt sig ev fukt på, däcken brukar vi sätta enriskvistar mot möss, vet Ej om det fungerar, för vi har aldrig haft möss i bilen!
Morfar!

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Torrboll x 2. Hade ingen större tilltro till dem först, men efter ett par vintrar och sammanlagt ett par liter absorberat vatten har även jag insett att det fungerar. Vattnet som samlats hade ju annars funnits kvar i bilen och förmodligen letat sig in i textilier, skåp med mera.

Men vi lyfter alltid på kuddar och madrasser så att luften kan cirkulera. Och ett par råttfällor, men det är ju så självklart att det känns pekpinneaktigt att ens nämna det.

Toppen